Tematické okruhy kurzu:
I.
Definice a ujasnění pojmu autorský film. Historický vhled do problematiky v zaměření na novovlnná specifika 60. let, jejich vývoj a stylové proměny v následujícím období. Vliv nezávislého filmu a jeho modernizační tendence autorského stylu v 80. a 90. letech.
II.
Autorství delegované jako osobní výpověď v charakteru a modelaci figury. Vztah režiséra – autora a herce jako tvárného „nástroje“ (alter ego). Režisér - auteur v transparentní roli sebe sama a maskovaná identita v postavě. Autoprojektivní inverze v mužských nebo ženských postavách. Ingmar Bergman, Michelangelo Antonioni, Jean-Luc Godard, Carlos Saura, Pedro Almodóvar aj.
III.
Různorodé spektrum autorských režisérů a jejich profilace ve vývojové škále a generačním průřezu: Ingmar Bergman; Luis Buñuel; François Truffaut; Federico Fellini; Aki Kaurismäki; David Lynch; Jim Jarmusch, Wim Wenders, Michael Haneke, Woody Allen, Tim Burton ad. Kreativní podíl herecké interpretace ve ztvárněných postavách.
IV.
Interpretační vhledy do autorské sebeprezentace ve vybraných filmech. Autobiografismus autentický a simulovaný. Labyrinty vnitřních světů. Vizuální evokace niterných dějů a psychických výjevů. Filmové vizionářství v retrospektivních vrstvách. Realita versus ireálno. Imaginace, sen a fantaskno.
Obsah kurzu se vztahuje k novodobému fenoménu v dějinách kinematografie - tzv. autorského filmu a jeho vývoji od 60. let minulého století, dále v následujícím průběhu až k současným trendům. V analytickém průzkumu konkrétních osobností tvůrců a jejich filmů bude demonstrována míra autoprojekce v tematice, narativu a ve výrazové stylizaci.
Pozornost bude soustředěna na postavy a jejich zástupnou funkci zprostředkující výpověď tvůrce a jeho reflexi.