Charles Explorer logo
🇨🇿

Formalismus – strukturalismus – marxismus: Různé způsoby čtení filmového díla

Předmět na Filozofická fakulta |
AFV0000287

Sylabus

Sylabus   1. 10. Úvodní hodina  

Představení plánu kurzu a diskuse o vzájemných očekáváních.   8. 10. Ruský formalismus  

V. Šklovskij: Umění jako metoda (1917)

B. Ejchenbaum: Teorie „formální metody“ (1926)

J. Tyňanov – R. Jakobson: Problémy zkoumání literatury a jazyka (1928)   15. 10. Formalisté o filmu I  

V. Šklovskij: Sujet vo filme (1923)

V. Šklovskij: Sémantika filmu (1925)

V. Šklovskij: Základné zákony filmového záberu (1927)   22. 10. Formalisté o filmu II  

B. Ejchenbaum: Problémy filmovej štylistiky (1927)

J. Tyňanov: O podstatě filmu (1927)   29. 10. Formalistická kritika a kritika formalismu  

Referáty (kritizující formalistické koncepty, anebo pomocí formalistických konceptů).   5. 11. Český strukturalismus  

R. Jakobson: Romantické všeslovanství – nová slavistika (1929)

J. Mukařovský: Polákova Vznešenost přírody (1934)

J. Mukařovský: Strukturalismus v estetice a ve vědě o literatuře (1941)   12. 11. Strukturalisté o filmu I  

J. Mukařovský: Pokus o strukturní rozbor hereckého projevu (1931)

R. Jakobson: Úpadek filmu (1933)

J. Mukařovský: K estetice filmu (1933)   19. 11. Strukturalisté o filmu II  

A. Sychra: K metodologii estetiky filmu (1947)

F. W. Galan: Poetics of Cinema before Cinema (1984)   26. 11. Strukturální kritika a kritika strukturalismu  

Referáty (kritizující strukturalistické koncepty, anebo pomocí strukturalistických konceptů).   3. 12. Marxismus  

K. Marx: Dopis P. V. Anněnkovovi (1846/1912)

K. Marx: Předmluva k dílu Ke kritice politické ekonomie (1859)

G. Lukács: Třídní vědomí (1920)   10. 12. Marxisté o filmu I  

B. Balász: Film Criticism! (1922)

J. Fučík: Dělnickým návštěvníkům kina (1927)

J. Fučík: Filmové recenze (1926–1929)   17. 12. Marxisté o filmu II  

F. Jameson: Class and Allegory in Contemporary Mass Culture (1977)

F. Moretti: Planet Hollywood (2001)   7. 1. Marxistická kritika a kritika marxismu  

Referáty (kritizující marxistické koncepty, anebo pomocí marxistických konceptů).

Anotace

Přemýšlení o filmu je součástí širších intelektuálních dějin, jejichž podobu spoluutvářejí myšlenková paradigmata stojící nad jednotlivými disciplínami. Formalismus, strukturalismus i marxismus měly ambici se takovými paradigmaty stát, a proto se jejich teorie, koncepty a analýzy také staly mezinárodním a historickým fenoménem.

V našem kurzu se je pokusíme poznat v celé jejich šíři: od teoretických základů (přednášky o jejich pojmosloví a historickém vývoji) přes jejich konkrétní analýzy (společný rozbor jejich textů o filmu) až po jejich zhodnocení z hlediska současnosti (kritické referáty).