Sylabus 1. 10. Úvodní hodina
Představení plánu kurzu a diskuse o vzájemných očekáváních. 8. 10. Ruský formalismus
V. Šklovskij: Umění jako metoda (1917)
B. Ejchenbaum: Teorie „formální metody“ (1926)
J. Tyňanov – R. Jakobson: Problémy zkoumání literatury a jazyka (1928) 15. 10. Formalisté o filmu I
V. Šklovskij: Sujet vo filme (1923)
V. Šklovskij: Sémantika filmu (1925)
V. Šklovskij: Základné zákony filmového záberu (1927) 22. 10. Formalisté o filmu II
B. Ejchenbaum: Problémy filmovej štylistiky (1927)
J. Tyňanov: O podstatě filmu (1927) 29. 10. Formalistická kritika a kritika formalismu
Referáty (kritizující formalistické koncepty, anebo pomocí formalistických konceptů). 5. 11. Český strukturalismus
R. Jakobson: Romantické všeslovanství – nová slavistika (1929)
J. Mukařovský: Polákova Vznešenost přírody (1934)
J. Mukařovský: Strukturalismus v estetice a ve vědě o literatuře (1941) 12. 11. Strukturalisté o filmu I
J. Mukařovský: Pokus o strukturní rozbor hereckého projevu (1931)
R. Jakobson: Úpadek filmu (1933)
J. Mukařovský: K estetice filmu (1933) 19. 11. Strukturalisté o filmu II
A. Sychra: K metodologii estetiky filmu (1947)
F. W. Galan: Poetics of Cinema before Cinema (1984) 26. 11. Strukturální kritika a kritika strukturalismu
Referáty (kritizující strukturalistické koncepty, anebo pomocí strukturalistických konceptů). 3. 12. Marxismus
K. Marx: Dopis P. V. Anněnkovovi (1846/1912)
K. Marx: Předmluva k dílu Ke kritice politické ekonomie (1859)
G. Lukács: Třídní vědomí (1920) 10. 12. Marxisté o filmu I
B. Balász: Film Criticism! (1922)
J. Fučík: Dělnickým návštěvníkům kina (1927)
J. Fučík: Filmové recenze (1926–1929) 17. 12. Marxisté o filmu II
F. Jameson: Class and Allegory in Contemporary Mass Culture (1977)
F. Moretti: Planet Hollywood (2001) 7. 1. Marxistická kritika a kritika marxismu
Referáty (kritizující marxistické koncepty, anebo pomocí marxistických konceptů).
Přemýšlení o filmu je součástí širších intelektuálních dějin, jejichž podobu spoluutvářejí myšlenková paradigmata stojící nad jednotlivými disciplínami. Formalismus, strukturalismus i marxismus měly ambici se takovými paradigmaty stát, a proto se jejich teorie, koncepty a analýzy také staly mezinárodním a historickým fenoménem.
V našem kurzu se je pokusíme poznat v celé jejich šíři: od teoretických základů (přednášky o jejich pojmosloví a historickém vývoji) přes jejich konkrétní analýzy (společný rozbor jejich textů o filmu) až po jejich zhodnocení z hlediska současnosti (kritické referáty).