Cílem kurzu bude teoretické a ideálně také praktické seznámení s formátem audiovizuální eseje a s disciplínou videografických filmových studií. Audiovizuální esej (nebo video-esej) coby dynamicky se rozvíjející mediální útvar na pomezí filmové kritiky, teorie a praxe prezentuje způsob, jakým přemýšlet o pohyblivých obrazech přímo skrze práci s obrazy samotnými, a nikoli jen prostřednictvím psaní. Předmět bude zaměřen na ohledávání možností odborného využití dané formy, tak aby nesloužila pouze k ilustraci psaného textu, ale zároveň aby nespoléhala jen na intuici a okouzlení obrazy. Budeme se ptát, za jakých podmínek může film myslet sebe sama, a na základě konkrétních příkladů i vlastní tvorby budeme rozebírat, jakými prostředky dokáže audiovizuální esej doplňovat, obohacovat, či dokonce nahrazovat současné akademické přístupy.
Přednáškový cyklus nejprve představí historicko-teoretický kontext: ukáže, jakým způsobem se audiovizuální esej formovala a z jakých uměleckých, kritických a akademických tradic vychází. Dále se zaměří na základní typologii, signifikantní tvůrčí tendence a na konkrétní otázky, které jsou s tvorbou audiovizuální esejí spjaté (například vztah obrazu, textu a mluveného slova). Poslední část přednášek pak bude zkoumat obecnější roli audiovizuálních esejí v současné mediální krajině a možnosti uplatnění v českém prostředí.
Doporučenou součástí předmětu bude rovněž blokový modul Thinking Audiovisually: The Video Essay, který povede jeden z nejslavnějších světových video-esejistů Kevin B. Lee. V rámci modulu budou studenti obeznámeni se základními principy tvorby audiovizuálních esejí: vyzkoušejí si jak technické postupy, tak práci s obrazovou (střih a vizuální juxtapozice) i zvukovou (hudba a komentář) složkou vybraného filmového materiálu. Více informací najdete ve zvláštním sylabu.