Harmonogram charakteristika filmového materiálu technologie výroby filmu a laboratorní zpracování
životní cyklus filmového materiálu degradace filmového materiálu a možnosti jeho prezervace dějiny filmových archivů a náplň jejich práce pojem originálu a verze v dějinách kinematografie identifikace filmu a kritická práce s filmem jako pramenem základní pojmy z teorie restaurování a možné přístupy analogové vs. digitální restaurování
Celosemestrální kurz představí film coby objekt archivní péče a zaměří se na vybraná témata spojená s jeho prezervací, restaurováním a dalším zpřístupňováním. V průběhu jednotlivých přednášek se budeme soustředit na fyzickou charakteristiku filmového materiálu a technologii jeho výroby a laboratorního zpracování. Budeme sledovat životní cyklus filmových materiálů, projevy stárnutí a možnosti jejich dlouhodobého uchování. V souvislosti s prezervací filmového média si představíme první iniciativy vedoucí k vytváření filmových sbírek a dějiny audiovizuálních archivů. Seznámíme se s náplní jejich práce a dotkneme se otázek a dilemat, se kterými se archivy coby paměťové instituce setkávají.
Poněvadž je film ze své podstaty multiplicitní médium, zaměříme se na existenci více verzí téhož díla a způsoby, jak můžeme uvažovat o pojmu originálu v kinematografii. Na konkrétních příkladech si představíme různé přístupy k restaurování tradiční analogovou i digitální cestou a také kritickou práci s filmovým materiálem coby pramenem historického poznání.
Součástí kurzu bude návštěva vybraných pracovišť, která se na práci s filmovými materiály specializují.