18. 2. 2020 | Zahájení kurzu - návštěva výstavy: Obrazy konců dějin. Česká vizuální kultura 1985 - 1995 | https://www.upm.cz/obrazy-koncu-dejin-ceska-vizualni-kultura-1985-1995/ 25. 2.
Český dokumentární film 90. let – úvod 3.3.
Tradice: kontinuita a kvalita českého dokumentu. Hegemon Jan Špáta.
Liretatura:
Martin Štoll, Jan Špáta. Praha: Malá Skála 2007.
Jana Hádková, Tereza Brdečková, Dívej se dolů. Praha: ČSFÚ 1989.
Jana Hádková, Dokumentaristické variace Jana Špáty. In: Informace rady československých filmových klubů, 1983, č. 3.
Marta Šímová (ed.), O Janu Špátovi.... Festival českých filmů finále Plzeň 2007.
Jan Špáta, Okamžiky radosti. Praha: Malá Skála 2002.
Jan Špáta, Mezi světlem a tmou. Praha: Malá Skála 2004. 10. 3.
Česká televize: proměny struktur
Literatura:
Pavel Krumpál, Česká televize jako filmový producent 1992–2002 (1. část). Iluminace roč. 22 (2010), č. 4.
Pavel Krumpál, Česká televize jako filmový producent 1992–2002 (2. část). Iluminace roč. 23 (2011), č. 1.
Lucie Králová, Rozumět televizi. Produkční kultura České televize v oblasti dokumentárního filmu 1993–2017. FAMU 2017. Disertační práce.
Jakub Korda, Úvod do studia televize 2. Faktuální televize a její žánry. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci 2013.
Další výuka bude probíhat prostřednictvím moodlu <https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9550#section-0>
Tematické okruhy kurzu: 1) Televizní normy a formy. Dokumentární film v televizi. 2) Hyperion: volnost, rovnost, bratrství (K. Vachek, 1992) 3) Karel Vachek – tvorba 90. let a proměna pojetí dokumentárního filmu 4) Obraz (proměny společnosti) a reprezentace národní identity 5) Ženy (v) dokumentu a feministická témata 6) Vizuální dokument 7) Manifestace českého dokumentárního prostředí 8) Diskurz o dokumentárním filmu v 90. letech
Obsahem kurzu je kritické poznání proměn a vývoje transformačního období 90. let. Etapa transformace kinematografie po r. 1989 z ásadně ovlivnila procesy, jejichž důsledky jsou patrné dodnes a významně utvářejí podobu soudobého filmového průmyslu.
Mezi klíčové faktory, které ovlivnily vývoj české dokumentaristiky patří mj. privatizace Barrandova a Krátkého filmu, proměna pracovních podmínek i trhu dokumentárního filmu, vývoj České televize a vztah k vlastní výrobě i koprodukci, vývoj na Katedře dokumentární tvorby FAMU nebo vznik MFDF Jihlava. Kromě popsání institucionálních změn se kurz bude věnovat také vývoji dokumentárního filmu – jeho žánrům, metodám i estetice.
Pokusíme se také identifikovat posuny v pojetí a chápání dokumentárního filmu jako kinematografické formy. Zároveň nám filmy 90. let mohou poskládat mozaiku obrazu 90. let – téma rekonceptualizace národní identity, feminismu, minorit, kulturní identity aj.