Charles Explorer logo
🇨🇿

Topos města a krajiny v hraném filmu

Předmět na Filozofická fakulta |
AFV0000307

Anotace

Téma semináře

Fenomenologie toposu města a krajiny ve fikčním prostoru filmu a jejich demonstrace na vybraných dílech.

Průzkum geografické identity konkrétních lokalit a jejich topografie v rámci filmu.

Narativ města a jeho tvářnost ve filmové diegezi. Účastnický podíl toposu (města, krajiny, obou) jako aktivní živá nebo anonymní pasivní účast (pozadí, kulisa). Subjekt postavy a jeho vztah k místu.

(Auto)biografismus a subjektivizované zobrazení toposu versus distanční (odcizený) pohled.

Aspekty v analytickém a interpretačním mapování konkrétních lokalit:

Města jako aglomerace

Žánrové rozpětí („městské filmy“, road movie, film noir, sci-fi, phantasy aj.).

Autorské a národnostní koncepty filmových lokalit.

Metropole a multikulturní světová megaměsta jako filmová dějiště (Paříž, Řím, Berlín, New York, Hollywood atd.). Praha a jiná česká města ve filmech.

Obraz města jako metaforický model světa. Genius loci. Duch města

Realita a virtualita. Vnitřní (snové) město s pamětí. Reflexe města jako zrcadlení lidské existence. Centrum a periférie. Odstředivé a dostředivé tendence. Sestup do hlubin (katabáze).

Topos a dystopie. Simulace místa a jeho transformace pod civilizačním a industriálním tlakem.

Vybrané filmové tituly

Noc; Povolání: reportér (Michelangelo Antonioni); Blade Runner - Blade Runner 2049 (Ridley Scott); Manhattan; Deštivý den v New Yorku (Woody Allen); Ztraceno v překladu (Sophia Coppola); Roma (Federico Fellini); Velká nádhera (Paolo Sorrentino); Nebe nad Berlínem; Tak daleko, tak blízko; Paříž -Texas (Wim Wenders); U konce s dechem (J. - L. Godard); Amélie z Montmartru (Jean Jenet); Indické nokturno (Alain Corneau); Hranice ovládání; Noc na zemi; Paterson (Jim Jarmusch) atd.