Téma semináře
Fenomenologie toposu města a krajiny ve fik čním prostoru filmu a jejich demonstrace na vybraných dílech.
Průzkum geografické identity konkrétních lokalit a jejich topografie v rámci filmu.
Narativ města a jeho tvářnost ve filmové diegezi. Účastnický podíl toposu (města, krajiny, obou) jako aktivní živá nebo anonymní pasivní účast (pozadí, kulisa). Subjekt postavy a jeho vztah k místu.
(Auto)biografismus a subjektivizované zobrazení toposu versus distanční (odcizený) pohled.
Aspekty v analytickém a interpretačním mapování konkrétních lokalit:
Města jako aglomerace
Žánrové rozpětí („městské filmy“, road movie, film noir, sci-fi, phantasy aj.).
Autorské a národnostní koncepty filmových lokalit.
Metropole a multikulturní světová megaměsta jako filmová dějiště (Paříž, Řím, Berlín, New York, Hollywood atd.). Praha a jiná česká města ve filmech.
Obraz města jako metaforický model světa. Genius loci. Duch města
Realita a virtualita. Vnitřní (snové) město s pamětí. Reflexe města jako zrcadlení lidské existence. Centrum a periférie. Odstředivé a dostředivé tendence. Sestup do hlubin (katabáze).
Topos a dystopie. Simulace místa a jeho transformace pod civilizačním a industriálním tlakem.
Vybrané filmové tituly
Noc; Povolání: reportér (Michelangelo Antonioni); Blade Runner - Blade Runner 2049 (Ridley Scott); Manhattan; Deštivý den v New Yorku (Woody Allen); Ztraceno v překladu (Sophia Coppola); Roma (Federico Fellini); Velká nádhera (Paolo Sorrentino); Nebe nad Berlínem; Tak daleko, tak blízko; Paříž -Texas (Wim Wenders); U konce s dechem (J. - L. Godard); Amélie z Montmartru (Jean Jenet); Indické nokturno (Alain Corneau); Hranice ovládání; Noc na zemi; Paterson (Jim Jarmusch) atd.