Obsah kurzu
Tematizovaný seminář bude zaměřen na fenomenologii toposu města ve vybraných dílech české i světové kinematografie. V soustředění na konkrétní lokality bude cílem prozkoumat, upřesnit a interpretačn ě vyložit, jak se daná místa ve filmech projevují vizuálně a výrazově v jejich geografické identitě, z hlediska historického, sociálního nebo kulturního. Topos města a jeho topografie (architektura) budou zkoumány v rámci v narativu jako tvůrčí součást umělecké výpovědi.
U konkrétního města s jeho specifiky nás bude ve filmu zajímat, jak se vztahuje svou povahou k filmové diegezi, zda a kdy vstupuje bezprostředně do děje, do příběhu, jak ovlivňuje protagonisty jako „živý“ objekt vyzařující génia loci, anebo jen pasivně statuje na pozadí jako účelová, němá kulisa.
Při uvažování o reálné a nafilmované tvářnosti města a konfrontaci této podvojnosti je nezbytné zahrnout do kontextu i záměrně zastřenou (simulovanou) identitu lokací, žánrové „deformace“ měst (např. v dobových filmech či ve sci-fi snímcích, stylizovaných fantazijních vizí, mnohdy v digitální úpravě). Speciální aspekt se nabízí v autobiografickém vztahu tvůrce k danému místu, případně jeho subjektivizovaném vidění.
Nezbytným podkladem k demonstraci konkrétního města ve zvolených filmech je filmologický kontext (případně komparace s jinými filmy situovanými na témž místě) a intertextuální odkazy k nefilmovým oborům (historie, literatura, geografie, architektura, urbanistika).
Pro ilustraci přikládám výběrové spektrum titulů z kinematografických dějin, jímž však nechci omezovat teritorium a další lokality v současných filmech různých proveniencí:
Amadeus (M. Forman) Praha
Blade Runner (Ridley Scott) Los Angeles
Manhattan (Woody Allen) New York
Ztraceno v překladu (Sophia Coppola) Tokio
Roma (Federico Fellini) Řím
Smrt v Benátkách (Luchino Visconti) Benátky
Nebe nad Berlínem (Wim Wenders) Berlín
Amélie z Montmartru (Jean Jenet) Paříž
Portrét dámy (Jane Campionová) Florencie (+ Caprarola)