Harmonogram
Vzhledem ke koronakrizi bude výuka realizována blokově, a pokud se situace nezmění, tak i distančně. První přednáška bude víceméně seznamovací, další čtyři proběhnou ve standardních časech s tím, že výuka bude v rámci možností přizpůsobena online formátu.
U každého bloku je uveden seznam filmů sloužící k orientaci. Každý student si pro účely esejí zvolí dva snímky – jeden pro první esej, jeden pro druhou – ze sdílené excelové tabulky.
Workshop s Johannesem Binottem proběhne online, ve třech termínech na pomezí listopadu a prosince (bude upřesněno). 5. 10. Úvod: Co je found footage?
Projekce: Decasia (Bill Morrison, 2002) 12. 10. První přednáškový blok: Jak (znovu) sestavit film?
Zrození ideje montáže v Sovětském svazu
Výběr filmů: Kino-Pravda (Dziga Vertov, 1922–1925), Křižník Potěmkin (Sergej Ejzenštejn, 1925), Pád dynastie Romanovců (Esfir Šubová, 1927), Muž s kinoaparátem (Dziga Vertov, 1928), From Eisenstein to Screenlife (Kevin B. Lee, 2018), speciální číslo [in]Transition o sovětské montáži (2020)
Koláž, kompilace, supercut
Výběr filmů: Ve stínu stroje (Albrecht Viktor Blum, 1928), Rose Hobart (Joseph Cornell, 1936), Paříž 1900 (Nicole Védrès), A Movie a Crossroads (Bruce Conner, 1958; 1976), The Atomic Café (Kevin Rafferty, 1982), Phoenix Tapes (Matthias Müller, 1999), Diva Dolorosa (Peter Delpeut, 1999), Indy Vinyl (Ian Garwood, 2017–2020) 2. 11. Druhý přednáškový blok: Jak donutit film myslet?
Filmová esej
Výběr filmů: Noc a mlha (Alain Resnais a Chris Marker, 1956), F for Fake (Orson Welles, 1973), Histoires du cinéma (Jean-Luc Godard, 1989–1998), Das Kino und der Wind und die Photographie (Hartmut Bitomsky, 1992), Schnittstelle (Harun Farocki, 1995), Film ist (Gustav Deutsch, 1998), Los Angeles Plays Itself (Thom Andersen, 2003), Stand by for Tape Back-up (Ross Sutherland, 2015), Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie (Karel Vachek, 2019)
Kritika ideologie
Výběr filmů: Le film est déjà commencé? (Maurice Lemaître, 1951), Scorpio Rising (Kenneth Anger, 1964), Dyketactics (Barbara Hammer, 1974), Can Dialectics Break Bricks? (René Viénet, 1973), Společnost spektáklu (Guy Debord, 1973), Riddles of the Sphinx (Laura Mulvey a Peter Wollen, 1977), Rock Hudson’s Home Movies (Mark Rappaport, 1992), Moeder Dao (Vincent Monnikendam, 1995), The Pervert’s Guide to Ideology (Sophie Fiennes, 2012), speciální číslo [in]Transition o feministické videografické kritice (2017)
<Esej: 2-4 NS, deadline 30. listopadu> 16. 11. Třetí přednáškový blok: Jak film (ne)nechat zemřít?
Hledání avantgardy v raném filmu
Výběr filmů: Tom, Tom, the Piper’s Son (Ken Jacobs, 1969), Eureka (Ernie Gehr, 1974), Visual Essays: Origins of Film (Al Razutis, 1973–1984), Lyrical Nitrate (Peter Delpeut, 1992), Decasia (Bill Morrison, 2002), Oh! Uomo (Yervant Gianikian a Angela Ricci Lucchi, 2004), Filmy Jana Kříženeckého (1898–1911; 2019), The Algorithmic Nickelodeon (Shane Denson, 2019)
Destruktivita filmové matérie
Výběr filmů: The Red Thread (Carl Brown, 1994), The Color of Love (Peggy Ahwesh, 1994), Removed (Naomi Uman, 1999), The Cinemascope Trilogy (Peter Tscherkassky, 1998–2001), Crack, Brutal, Grief (R. Bruce Elder, 2001), Deanimated (Martin Arnold, 2002), Hide a Kristall (Matthias Müller, 2006), Over&Over a Never Never Land (Michael Fleming, 2015; 2018), The Philosophy of Horror (Péter Lichter, 2020) 14. 12. Čtvrtý přednáškový blok: Jak oživit film v digitální éře (a znovu jej zničit)?
Glitche a algoritmy
Výběr filmů: The Digital Wizardry of Gregg Biermann (Gregg Biermann, 2005–2020), Rehearsals for Retirement a Still Raining Still Dreaming (Phil Solomon, 2007; 2009), Long Live the New Flesh a The Painters (Nicolas Provost, 2010; 2013), Still Life: Betamale, Mainsqueeze a Erysichthon (Jon Rafman, 2013; 2014; 2015), Seances (Guy Maddin, 2016), Plamen (Sami van Ingen, 2017), No Voiding Time: A Deformative Video Essay (Alan O’Leary, 2019)
Desktop cinema
Výběr filmů: Transformers: The Premake (Kevin B. Lee, 2014), Jako z filmu (Tomáš Svoboda, 2016), Landscape in Paradigms (Booth Wilson, 2016), Watching the Pain of Others (Chloé Galibert-Laîné, 2018), Reading // Binging // Benning (Kevin B. Lee a Chloé Galibert-Laîné, 2018), Criticism in the Age of TikTok (Charlie Shackleton, 2019), Napříč Dalekou cestou (Jiří Anger a Jiří Žák, 2020)
<Esej: 4-7 NS, deadline 31. ledna>
Forma: Přednáška (4 kredity) + navazující modul (8 kreditů)
Vyučující: Jiří Anger
Naším úkolem bude společně vymezit (a potenciálně rozšířit) bitevní pole, na kterém se rozprostírá fenomén found footage. Pod tímto obtížně přeložitelným pojmem budeme rozumět praxi založenou na opětovném využití existujících záběrů v odlišném kontextu, zpravidla za účelem hledání nových či dosud skrytých významů nebo proměně či přepsání významů zavedených. Tento přístup má dlouhou tradici zejména v dokumentárním a experimentálním filmu, v dnešní době však přesahuje do každodenních střetů s důvěrně známými, a přesto podivně proměnlivými a „neautentickými“ obrazy a zvuky v digitálním prostoru. Připomíná nám nejen nevyhnutelné změny, kterým filmy podléhají důsledkem historického chátrání, vnějších zásahů či přechodů mezi různými technologiemi a formáty, ale i bytostnou nestálost, hybriditu a variabilitu filmového média jako takového.
Hlavním smyslem předmětu bude nicméně návrat k found footage filmům samotným, konkrétně k technikám, jimiž si existující záběry přisvojují, a k teoretickým, historickým a archivářským problémům, jež tyto techniky obnažují. Budeme zjišťovat, jakými způsoby může tvůrčí práce se záměrnou či nezáměrnou deformací nalezených filmů ovlivnit jejich formální a významové aspekty, potažmo chápání jejich materiální povahy a estetických účinků. Rovněž budeme pátrat, jak tyto mechanismy obstojí v digitální podobě a za podmínek sledování v online prostoru, a případně je promítneme i do tvorby nových audiovizuálních útvarů.
Proč praktická teorie filmu? Found footage tvorba už několikrát v historii prokázala, že dokáže svébytnou audiovizuální řečí artikulovat složité ontologické a epistemologické problémy filmového média. Není náhodou, že se Tom Gunning při revidování dosavadní teorie a historie raného filmu inspiroval právě tehdejšími filmy Kena Jacobse či Ernieho Gehra. Stejně tak dává smysl, že se debaty o „smrti“ analogového filmu s nástupem digitálních technologií na přelomu století často opíraly (a dosud opírají) o dobovou tvorbu Billa Morrisona, Gustava Deutsche či Yervanta Gianikiana a Angely Ricci Lucchi. Současnou praxi vytváření audiovizuálních esejí na poli filmových studií lze chápat jako vyústění těchto impulsů, snahu postihnout, do jaké míry je možné teoreticky myslet přímo skrze obrazy a zvuky, a nejen pouze skrze psané či mluvené slovo.
Předmět studentům nabídne konceptuální a analytické nástroje, které pomohou uchopit specifické autoreflexivní myšlení found footage filmů, ale také šanci promítnout toto myšlení do vlastní tvorby. I z tohoto důvodu je naplánován online workshop s Dr. Johannesem Binottem (University of Zurich), který vedle teoretického výzkumu vytváří krátké audiovizuální eseje zaměřené na materialitu digitálního obrazu. (Workshop bude vypsán jako modul, jeho parametry jsou právě v řešení, více informací najdete ve zvláštním sylabu.)