Charles Explorer logo
🇨🇿

Analýza herního průmyslu

Předmět na Filozofická fakulta |
AFV0000327

Sylabus

Předběžný harmonogram 7. 10. Úvod do kurzu Analýza herního průmyslu

Live-streamovaná přednáška na Discordu zaměřená na představení kurzu, jeho struktury, hlavních témat a podmínek pro jeho úspěšné splnění (+ upload nekomentované PowerPoint prezentace se základním přehledem kurzu)

Úkol do další hodiny: Stručně se představte v kanálu na Discordu, shrňte svůj vztah k hrám a herním průmyslu a napište, které z hlavních témat kurzu vás nejvíce zajímá (rozsah 100–250 slov).   14. 10. Průmyslová vs amatérská výroba

PowerPoint prezentace s předtočeným zvukovým komentářem + možnost online konzultace na Discordu

Úkol do další hodiny: Přečtěte si jeden ze tří doporučených článků (kapitol) k tématu přednášky a využijte tyto informace při reflexi dokumentárního filmu o výrobě počítačových her. Můžete si vybrat ze čtyř filmů, resp. videí: 1.     Akiaten, Brandon. 2019. Raising Kratos. Documentary. Sony Interactive Entertainment. (dostupné zdarma na YouTube: https://youtu.be/lJZWKBDXXFY) 2.     Chartier, Jean-Simon. 2019. Playing Hard. Documentary. MC2 Communication Média. (Netflix) 3.     Noclip. 2018–2020. Hades: Developing Hell. (celá série je dostupná zdarma na YouTube: https://www.youtube.com/playlist?list=PL-THgg8QnvU4JEVov1tMlFThNYS92F8uC; pro tento úkol se stačí podívat na dva libovolné díly) 4.     Pajot, Lisanne, and James Swirsky. 2012. Indie Game: The Movie. Documentary. BlinkWorks Media. (dostupné za cca 10 USD na digitálních platformách)

Svoje poznatky a komentáře shrňte v příspěvku na kanálu v Discordu (rozsah 300–500 slov).   21. 10. Herní komodita a její monetizace

PowerPoint prezentace s předtočeným zvukovým komentářem + možnost online konzultace na Discordu

Úkol do další hodiny: Na základě prezentace nebo s využitím doporučené literatury k tomuto tématu zdokumentujte a popište monetizační strategii konkrétní hry dle vašeho výběru. Může jít například o různé druhy mikrotransakcí, sběratelské a deluxe edice nebo předplatná ve stylu battle/season pass. Najděte obrázek nebo screenshot ilustrující vámi vybranou monetizaci, vložte ho do kanálu na Discordu a přidejte k němu vysvětlení v rozsahu 100–250 slov.   28. 10. státní svátek   4. 11. Vydavatelství, distribuce, a platformy

PowerPoint prezentace s předtočeným zvukovým komentářem + možnost online konzultace na Discordu

Úkol do další hodiny: Přečtěte si jeden ze dvou doporučených článků k tématu přednášky a s jeho pomocí prozkoumejte nabídku digitálních distribučních platforem (např. App Store, Epic Games Store, Google Play, GOG, itch.io., Steam). Zaměřte se na jednu konkrétní hru dle vašeho výběru a zjistěte, v kterých z distribučních kanálů je dostupná, případně porovnejte cenu a prezentaci hry (popis, výběr screenshotů a trailerů, informace o jazycích, updatech, atd.). Svá zjištění shrňte v postu v kanálu na Discordu v rozsahu 100–250 slov.   11. 11. Nástroje a postupy herní produkce

PowerPoint prezentace s předtočeným zvukovým komentářem + možnost online konzultace na Discordu

Žádný povinný úkol na příští hodinu.   18. 11. Práce v herním průmyslu

Live-streamovaná přednáška na Discordu o problematice práce v herním průmyslu (+ upload nekomentované PowerPoint prezentace na toto téma)

Úkol do další hodiny: Přečtěte si jeden ze tří doporučených odborných článků a najděte k němu relevantní publicistický text, který se věnuje konkrétní události vztahující se k pracovním podmínkám v herním průmyslu. Můžete se inspirovat těmito čtyřmi texty.

D’Anastasio, Cecilia. 2018. “Inside the Culture of Sexism at Riot Games.” Kotaku. August 7, 2018. https://kotaku.com/inside-the-culture-of-sexism-at-riot-games-1828165483.

———. 2019. “Riot Employees Say Company Has Made Real Progress Fixing Its Sexism Issues.” Kotaku. August 7, 2019. https://kotaku.com/riot-games-and-sexism-one-year-later-1837041215.

Schreier, Jason. 2018. “Inside Rockstar Games’ Culture Of Crunch.” Kotaku. October 23, 2018. https://kotaku.com/inside-rockstar-games-culture-of-crunch-1829936466.

———. 2019. “How BioWare’s Anthem Went Wrong.” Kotaku. April 2, 2019. https://kotaku.com/how-biowares-anthem-went-wrong-1833731964.

Shrňte vámi vybrané dva texty a zamyslete se nad problémem, kterému se primárně věnují. Svůj komentář vložte na Discord (rozsah 300–500 slov).   25. 11. Autorství a profese herní produkce (část 1)

PowerPoint prezentace s předtočeným zvukovým komentářem + možnost online konzultace na Discordu

Úkol do další hodiny: Najděte in-game credits k vámi vybrané hře (lze najít i na YouTube), vytvořte jeden screenshot, který vložíte do kanálu na Discordu a okomentujete (rozsah 100–250 slov), které profese zachycuje a jaká je jejich role v produkci počítačových her s využitím prezentace a doporučené literatury k tématu.   2. 12. Autorství a profese herní produkce (část 2)

PowerPoint prezentace s předtočeným zvukovým komentářem + možnost online konzultace na Discordu

Úkol do další hodiny: Najděte alespoň jeden inzerát na pozici v herním průmyslu (lze najít na oficiálních stránkách herních firem i agregátorech jako Glassdoor), udělejte screenshot a s využitím doporučené literatury okomentujte obsah inzerátu (rozsah 100–250 slov), co se týče náplně práce, požadovaných dovednostech. Všimněte si také, zda nabídka práce předpokládá, že budoucí zaměstnanec sám hry hraje.   9. 12. Reflexivita herního průmyslu

PowerPoint prezentace s předtočeným zvukovým komentářem + možnost online konzultace na Discordu

Úkol do další hodiny: Vyberte si jeden z reflexivních žánrů (a) postmortem (např. z webu Gamasutra), (b) hry, které simulují výrobu her (např. bezplatné 3 out of 10, Game Director Story Demo nebo The Writer Will Do Something, případně placený Game Dev Tycoon, apod.), (c) libovolný díl seriálu Mythic Quest: Raven’s Banquet. Analyzujte jeden konkrétní příklad z hlediska (sebe)reprezentace herního průmyslu, příspěvek vložte do kanálu na Discordu (rozsah 300–500 slov).   16. 12. Národní a lokální herní průmysly

PowerPoint prezentace s předtočeným zvukovým komentářem + možnost online konzultace na Discordu

Úkol do 22. 12.: Vyberte si téma na závěrečnou práci, formulujte základní výzkumnou otázku, vymezte zkoumaný fenomén a materiál a popište metodu analýzy. Tento text (abstrakt) vložte do kanálu na Discordu (rozsah 300–500 slov).

Úkol do 6. 1.: Komentujte abstrakt některého z vašich kolegů (rozsah 100–250 slov). Zaměřte se na konstruktivní kritiku, např. jak projekt vylepšit, konkretizovat, apod. Snažte se komentovat příspěvky, které zatím neobdržely žádné další komentáře.   6. 1. Závěr kurzu Analýza herního průmyslu

Live-streamovaná přednáška na Discordu zaměřená na shrnutí kurzu, zhodnocení průběžných úkolů a finální zadání závěrečné práce s tipy a doporučeními, jak postupovat při analýze (+ upload nekomentované PowerPoint prezentace se shrnutím kurzu a zadáním závěrečné práce)  

Anotace

Tento kurz se zaměřuje na kritickou reflexi produkce počítačových her. Studenti se v průběhu kurzu seznámí s klíčovými aspekty průmyslové i amatérské herní produkce, technologickou a ekonomickou infrastrukturou, v níž hry vznikají a distribuují se, nebo také s problematikou práce v herním průmyslu.

Prozkoumáme, jak produkce, distribuce a monetizace ovlivňují podobu a obsah počítačových her i samotnou kulturu počítačových her. Paradigmaticky je kurz ukotven ve výzkumných tradicích produkčních studií (production studies), kritické politické ekonomie (critical political economy), herních studií (game studies) a studia práce v kreativních a mediálních průmyslech.

Navazující předmět v letním semestru rozšíří pojetí herní produkce na další mediální formy, které vznikají v kontextu kultury počítačových her, jako jsou streaming, esports a jiný fanouškovský a uživatelský obsah.