Charles Explorer logo
🇨🇿

Produkce transformativního obsahu v herní kultuře

Předmět na Filozofická fakulta |
AFV0000347

Sylabus

Předběžný harmonogram 16. 2. Úvod do kurzu Produkce transformativního obsahu v herní kultuře

Live-streamovaná přednáška na Discordu zaměřená na představení kurzu, jeho struktury, hlavních témat a podmínek pro jeho úspěšné splnění (+ upload nekomentované PowerPoint prezentace se základním přehledem kurzu)

Úkol (nejpozději do 23. 2.): Stručně se představte v kanálu na Discordu, shrňte svůj vztah k hrám a hernímu průmyslu a herní kultuře a napište, které z hlavních témat kurzu vás nejvíce zajímá (rozsah 50–250 slov).   23. 2. Přidružená produkce, transmediální vyprávění, paratextuální průmysly

PowerPoint prezentace s předtočeným zvukovým komentářem a přepisem + možnost online konzultace na Discordu

Úkol do 1. 3.: Vyberte jeden článek, video nebo epizodu podcastu, které lze považovat za herní žurnalistiku/publicistiku nebo kritiku a která Vás zaujala. Může jít například o investigativní reportáž o pracovních podmínkách v herním průmyslu, inspirativní kritiku konkrétní hry nebo technickou analýzu ve stylu Digital Foundry. V příspěvku na Discordu (rozsah 100–250 slov) vybraný příklad stručně popište, představte jeho autora/autorku a vysvětlete, čím je daný příklad zajímavý nebo důležitý.   2. 3. Herní žurnalistika

PowerPoint prezentace s předtočeným zvukovým komentářem a přepisem + možnost online konzultace na Discordu

Žádný úkol do další hodiny   9. 3. Streaming a let’s play (formální aspekty a role v herní kultuře)

PowerPoint prezentace s předtočeným zvukovým komentářem a přepisem + možnost online konzultace na Discordu

Úkol do další hodiny: Vyberte si jednoho streamera/streamerku, v příspěvku (rozsah 300–500 slov) na Discordu představte jejich tvorbu, používané platformy (včetně crowdfundingových služeb jako Patreon a komunikačních kanálů jako Discord) a pokuste se identifikovat, zda jde o streamery specializující se na jednu konkrétní hru nebo žánr, nebo takzvané variety streamery (viz kniha Taylor, T.L. 2018. Watch Me Play: Twitch and the Rise of Game Live Streaming. Princeton, NJ: Princeton University Press.). Dále také na vybraný příklad aplikujte typologii z článku:

Gandolfi, Enrico. 2016. “To Watch or to Play, It Is in the Game: The Game Culture on Twitch.Tv among Performers, Plays and Audiences.” Journal of Gaming & Virtual Worlds 8 (1): 63–82. https://doi.org/10.1386/jgvw.8.1.63_1.

Najděte také základní metriky sledovanosti a popište pozici streamera/streamerky v jejich oblasti nebo komunitě.

Na livestream 16. 3. si připravte jedno video, které nejlépe reprezentuje daného streamera/streamerku. Během livestreamu budete mít možnost ho stručně představit a vysvětlit, jaká je podle vás přidaná hodnota tohoto videa ve srovnání s pouhým záznamem hraní. Kdo se nebude moct zúčastnit livestreamu, může tuto část úkol splnit publikováním krátkého postu na Discordu (do 17. 3.).   16. 3. Streaming a let’s play (pracovní podmínky a politická ekonomie)

Live-streamovaná přednáška na Discordu (+ upload nekomentované PowerPoint prezentace)

Žádný úkol do další hodiny   23. 3. Metagaming

PowerPoint prezentace s předtočeným zvukovým komentářem a přepisem + možnost online konzultace na Discordu

Žádný úkol do další hodiny   30. 3. Esport

PowerPoint prezentace s předtočeným zvukovým komentářem a přepisem + možnost online konzultace na Discordu

Úkol do další hodiny: Vyberte si jednoho profesionálního hráče/hráčku, komentátora/komentátorku, tým nebo turnaj (případně ligu) a s využitím odborné literatury je představte a popište v příspěvku na Discordu (rozsah 100–250 slov). Zaměřte se na politicko-ekonomický kontext vybraného příkladu (např. financování, sponzoring, plat, prize money) a potenciální napojení na výrobce hry. Pokud vybraná osoba ve své kariéře hrála nebo komentovala více her, vysvětlete, jak tento vývoj zapadá do její kariéry a vývoje esportu.   6. 4. Fanouškovská práce a produkce

Live-streamovaná přednáška na Discordu (+ upload nekomentované PowerPoint prezentace)

Žádný úkol do další hodiny   13. 4. Modding

PowerPoint prezentace s předtočeným zvukovým komentářem a přepisem + možnost online konzultace na Discordu

Úkol do další hodiny: Najděte jeden mod nebo uživatelský level (např. z her jako Dreams nebo Little Big Planet) a v příspěvku na Discordu (rozsah 200 až 400 slov) jej stručně popište a analyzujte jeho vztah k původní hře a význam pro hráčskou komunitu i výrobce hry. Zaměřte se na to, jak tento mod zapadá do monetizační strategie hry a zda jí potenciálně podporuje, nebo naopak škodí. K analýze využijte odbornou literaturu, např.: Kretzschmar, Mark, and Mel Stanfill. 2019. “Mods as Lightning Rods: A Typology of Video Game Mods, Intellectual Property, and Social Benefit/Harm.” Social & Legal Studies 28 (4): 517–36. https://doi.org/10.1177/0964663918787221.   20. 4. In-game photography

PowerPoint prezentace s předtočeným zvukovým komentářem a přepisem + možnost online konzultace na Discordu

Úkol do další hodiny: Vytvořte (např. s použitím photo modů) nebo najděte příklad in-game photography a v příspěvku na Discordu popište (rozsah 300–500 slov), jakou roli v něm hraje autorství (např. zda může podobou scénu vytvořit jakýkoliv jiný hráč), takzvaný circumstantial detail a jak věrně zachycuje vizuální stránku hry (jak po indexikální i ikonické stránce) z pohledu běžného hraní. K analýze in-game photography využijte odbornou literaturu k tématu:

Gerling, Winfried. 2018. “Photography in the Digital.” Photographies 11 (2–3): 149–67. https://doi.org/10.1080/17540763.2018.1445013.

Möring, Sebastian, and Marco de Mutiis. 2019. “Camera Ludica. Reflections on Photography in Computer Games.” In Intermedia Games—Games Inter Media: Video Games and Intermediality, edited by Michael Fuchs and Jeff Thoss, 69–94. New York, NY: Bloomsbury Academic.

Švelch, Jan. 2020. “Redefining Screenshots: Toward Critical Literacy of Screen Capture Practices.” Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, September, Online First. https://doi.org/10.1177/1354856520950184.   27. 4. Příprava abstraktu závěrečné práce

Čas na přípravu abstraktu závěrečné práce a možnost konzultace (Discord, email)

Úkol do další hodiny: Vyberte si téma na závěrečnou práci, formulujte základní výzkumnou otázku, vymezte zkoumaný fenomén a materiál, popište metodu analýzy a vyberte dva až tři stěžejní odborné texty k tomuto tématu, které v závěrečné práci využijete. Tento text (abstrakt) vložte do kanálu na Discordu (rozsah 300–500 slov).   4. 5. Sekundární trhy, gambling s virtuálními předměty

PowerPoint prezentace s předtočeným zvukovým komentářem a přepisem + možnost online konzultace na Discordu

Úkol do další hodiny: Komentujte abstrakt některého z vašich kolegů/kolegyň (rozsah 75–250 slov). Zaměřte se na konstruktivní kritiku, např. jak projekt vylepšit, konkretizovat, apod. Snažte se komentovat příspěvky, které zatím neobdržely žádné další komentáře.   11. 5. Závěr kurzu Analýza herního průmyslu

Live-streamovaná přednáška na Discordu zaměřená na shrnutí kurzu, zhodnocení průběžných úkolů a zadání závěrečné práce s tipy a doporučeními, jak postupovat při analýze psaní.  

Přehled průběžných úkolů

Nejpozději do 23. 2.: Stručně se představte v kanálu na Discordu, shrňte svůj vztah k hrám a hernímu průmyslu a herní kultuře a napište, které z hlavních témat kurzu vás nejvíce zajímá (rozsah 50–250 slov).  

Do 1. 3.: Vyberte jeden článek, video nebo epizodu podcastu, které lze považovat za herní žurnalistiku/publicistiku nebo kritiku a která Vás zaujala. Může jít například o investigativní reportáž o pracovních podmínkách, inspirativní kritiku konkrétní hry nebo technickou analýzu ve stylu Digital Foundry. V příspěvku na Discordu (rozsah 100–250 slov) vybraný příklad stručně popište, představte jeho autora/autorku a vysvětlete, čím je daný příklad zajímavý nebo důležitý.  

Do 16. 3.: Vyberte si jednoho streamera/streamerku, v příspěvku (rozsah 300–500 slov) na Discordu představte jejich tvorbu, používané platformy (včetně crowdfundingových služeb jako Patreon a komunikačních kanálů jako Discord) a pokuste se identifikovat, zda jde o streamery specializující se na jednu konkrétní hru nebo žánr, nebo takzvané variety str

Anotace

Tento kurz se zaměřuje na kritickou reflexi transformativních praktik v kultuře počítačových her a herním průmyslu. Kurz navazuje na předmět Analýza herního průmyslu ze zimního semestru (mohou ho navštěvovat i noví studenti). Oproti prvnímu kurzu, který se věnoval hernímu průmyslu jako takovému včetně otázek monetizace, pracovních podmínek nebo distribuce, tento navazující kurz rozšiřuje původní záběr o další oblasti, jako jsou streaming, esports, modding, herní žurnalistika, ale také fanouškovská produkce, sekundární trhy nebo sázení a gambling s virtuálními předměty. Paradigmaticky je kurz ukotven ve výzkumných tradicích mediálních studií (media studies), herních studií (game studies), fanouškovských studií (fan studies), produkčních studií (production studies) a kritické politické ekonomie (critical political economy).

Pozvánka na Discord server: https://discord.gg/Mrsbb9eYDw