Charles Explorer logo
🇬🇧

Film on Computer Screen

Class at Faculty of Arts |
AFV0000355

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Vzájemné prorůstání filmu a tzn. nových médií dostoupilo po několika dekádách do bodu, kdy si jedno nelze odmyslet od druhého. Kdysi avantgardní montážní techniky se překlopily do základních uživatelských operací na PC i mobilu, zatímco film se stal jedním z mnoha druhů audiovizuálního obsahu obíhajícího napříč programy, platformami a aplikacemi, který málokdy sledujeme klasickým lineárním a nepřerušovaným způsobem. Přesto jako by filmová teorie tyto pohyby stále plně nedocenila: většinově pořád trvá na zažitých vzorcích analýzy a interpretace, aniž by dostatečně vnímala mizení a proměňování svého předmětu zkoumání, jakož i performativní úloha filmového diváka/kritika/teoretika. Formát audiovizuální eseje a disciplína videografických filmových studií neslouží jen k analýze a interpretaci filmů jejich vlastními prostředky – mohou nabídnout kýženou změnu myšlení, která bádání uchopí v kontextu probíhajících zlomů mezi filmovým subjektem, filmovým objektem a rozhraním mezi nimi.

Cílem semináře je společně ohledávat různé podoby, jakých film na počítačové (případně mobilní) ploše může nabýt, a zkoumat, jak tyto metamorfózy mohou otřást našimi diváckými i analytickými návyky. Texty a videa reflektující aktuální trendy ve filmové a mediální teorii nebudou pouze studovány a vykládány, nýbrž budou studenty provokovat k vlastní tvorbě (jak psané, tak videografické), která na ně bude reagovat. Studenti se metodou pokus-omyl budou učit teoretickému myšlení, které je spekulativní a experimentální spíše než aplikující a utilitární, které jakékoli osvědčené postupy a tvrdá data podrobuje zpochybňujícímu tázání a u něhož je celkový proces tvoření důležitější než jednotlivé výstupy.

Seminář aktualizuje a prakticky prohlubuje poznatky z přednáškových bloků Audiovizuální esej a Found footage: Praktická teorie filmu, nejsou však nutnou prerekvizitou. V obecné rovině předmět slouží také jako pandán ke stávajícím Teoriím filmu a médií a interaktivní úvod do těch oblastí současné filmové a mediální teorie, v nichž teorii a praxi již nejde jasně oddělit.