Charles Explorer logo
🇬🇧

How Understand Online Spectatorship

Class at Faculty of Arts |
AFV0000356

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Filmové (ani televizní) diváctví již nelze definovat jasně vymezeným prostředím recepce (kino, obývací pokoj). Současná publika bývají charakterizována jako konvergentní, rozptýlená, prokrastinující nebo „v pohybu“ – což ovšem neznamená, že by v jejich praxích nutně ztratila význam klasická filmová nebo televizní zkušenost.

Chtějí-li empirické výzkumy diváctví zachytit změny v diváckých návycích a preferencích, které nastaly s prudkým rozvojem služeb videa on demand, mobilního sledování a sociálních sítí, musí jim přizpůsobit své metody i teoretické rámce. Po historickém úvodu o proměnách chápání mediálních publik v posledních 20 letech kurz nabídne přehled hlavních výzev, témat a paradigmat ve výzkumech online diváctví, s důrazem na teorie proměn a typů současných publik a z perspektivy filmových/televizních studií.

Následně zapojí studenty do interpretace konkrétního datového souboru, který je výsledkem rozsáhlého dotazníkového šetření českých online diváku z počátku roku 2021, doplněného o sadu focus groups. Metodami kvantitativní a kvalitativní analýzy se studenti budou ptát na otázky, které se týkají mj. místa online videa (klasických filmových a televizních formátů i nativních online forem) v každodenním životě různých sociálních skupin, používání různých technických zařízení (vč. mobilních telefonů) a online platforem, role krátkých a dlouhých formátů v každodenních diváckých rutinách, žánrových a tematických preferencí v závislosti na kontextu sledování, tvorby cross-platformních uživatelských repertoárů atd.