Seminář se bude věnovat filmu a dějinám a také spolupráci na tvorbě historického střihového dokumentárního filmu, který pod pracovním názvem Velký smutek připravuje režisér Pavel Štingl. Předmět bude mít méně obvyklý, až experiment ální charakter, ve kterém se spojí tradičně akademický a osobnější, možná až tvůrčí přístup.
Ústředním tématem je rok 1953, který podrobíme zkoumání na různých úrovních: zmapujeme si situaci v kultuře a specificky v kinematografii, realizujeme rešerše v několika paměťových institucích, budeme mít šanci sledovat vznik esejisticky laděného filmového díla a zkusíme se na téma podívat také z naší vlastní perspektivy. Má vůbec student*ka roku 2022 šanci se k událostem a atmosféře roku 1953 zaujmout nějaký autentický postoj? Má to vůbec smysl? Pokud ne, proč?...
V případě, že se sejde kreativní skupina studentů a studentek, můžeme téma rozvinout také tvůrčím způsobem, například formou ankety. Můžeme se třeba ptát, jaké artefakty a fragmenty z této doby zůstaly v nám známých domácnostech a rodinných vzpomínkách? A jak se k nim respondenti vztahuji? Jak ale vůbec položit otázku na dobu před 70 lety, aby to neznělo příliš školometsky? Lze být provokativní a proč?
Dle preferencí studentů se ale také můžeme zaměřit hlouběji na probádání filmových pramenů samotných a/nebo na to, jak se téma končícího stalinismu odrazilo v soudobé a současné reflexi intelektuálů. Co už je dnes pro Vás pasé a co klišé? Jak o tématu přemýšlejí tradiční historiografové a jak současní revizionisté? Jak probádaná je každodennost této doby? A co z ní v dochovaných obrazových a zvukových záznamech vidíme či slyšíme? Jak tyto výseky interpretovat?
Výstupem ze semináře, který je otevřena také studentům dalších oborů, nebude klasická seminární práce, ale esej.