Charles Explorer logo
🇨🇿

Humor a absurdita po česku: Tragikomické aspekty v čs. filmu 60 .–90. let

Předmět na Filozofická fakulta |
AFV0000374

Sylabus

Parodie versus moralita

Originální české parodie tradičních filmových žánrů: Limonádový Joe, Muž z prvního století, Zabil jsem Einsteina, pánové, Čtyři vraždy stačí, drahoušku. Konec agenta W4C, Kdo chce zabít Jessii?  

Tragikomedie jako „kontaminovaná“ komika

Česká povaha vystavená morální krizi v období protektorátu. Neokázalé hrdinství, typ antihrdiny. Obchod na korze, Ostře sledované vlaky, Musíme si pomáhat.

Komedie jako politická podobenství: Den sedmý, osmá noc, Případ pro začínajícího kata, Farářův konec ad.  

Humor v normalizačních filmech

Společenské satiry pod cenzurním dohledem a s mírným přesahem: Pane, vy jste vdova; Jak utopit dr. Mráčka; Což takhle dát si špenát? ad.

Únikové lyrické komedie v rámci idylizace a harmonizace ve filmech Jiřího Menzela (Na samotě u lesa, Postřižiny, Slavnosti sněženek). Stylistická transformace verbální poetiky do inscenované podoby filmové komedie.  

Autorský „cimrmanismus“ Z. Svěráka a L. Smoljaka

Specifikum komediálního stylu v duchu kvazi naivistické poetiky a (ne)herecké interpretace. Parodizace geniality, vědátorství a vlastenectví v české historii. Kult omnipotentní fiktivní figury. Absurdní mystifikace a parodie: Jáchyme, hoď ho do stroje, Vrchní prchni, Trhák, Kulový blesk, Rozpuštěný a vypuštěný, Cimrman ležící, spící. Sebereflexe tvůrců v režimní konfrontaci (Nejistá sezóna).

Česká komedie 80. - 90. let             

Humoristická revize dějin. Kouř, Dědictví, Mistři; Zdeněk Svěrák - Jan Svěrák (Obecná škola, Kolja); Jan Hřebejk – Petr Jarchovský (Pelíšky, Pupendo, Musíme si pomáhat, Horem pádem); Michael Viewegh - Petr Nikolaev (Báječná léta pod psa); Alice Nellis (Ene bene, Výlet); autorský komediograf Petr Zelenka (Knoflíkáři, Samotáři, Příběhy obyčejného šílenství).  

Komediální tvorba v novém miléniu

Česká povaha v trvalé neměnnosti i v proměnách pod tlakem dobových zvratů. Současné komerční komedie v mainstreamu kontra vyhraněné kritické reflexe. Jiří Havelka: Vlastníci, Mimořádná událost ad.  

Anotace

Komediální filmové spektrum v 60. letech

Tematika smíchu a směšnosti v kontextu české tradice, mentality a kultury.

Komplex české provinciality jako zdroj sebekritického výsměchu. Literární kořeny v humoristické literatuře (J. Hašek, B. Hrabal), fenomén švejkovství a pábitelství. Ikonizace českých komických prototypů.

Dobová rezonance společnosti v komediálním zrcadlení. Žánrové rozpětí – parodie, satira, (tragi)komedie, crazy, vaudeville.

Komedie ve filmech nové vlny. Forman-Passer-Papoušek: humor vytěžený ze všednosti. Poetika trapnosti v interpretaci neherců.

Intelektuální komedie. Hořký humor na hraně absurdity (Sedmikrásky, Vražda ing. Čerta, Já, truchlivý Bůh, Nikdo se nebude smát, Soukromá vichřice).

Mainstreamové komedie a politizující satiry: Světáci, Bílá paní, Utrpení mladého Boháčka, Svatba jako řemen, Penzión pro svobodné pány aj. Kult českých komiků ve filmu a divácká identifikace.