Charles Explorer logo
🇨🇿

Dějiny rané kinematografie do roku 1918

Předmět na Filozofická fakulta |
AFV0000385

Sylabus

OKRUHY PŘEDNÁŠEK:  

Předpoklady pro vznik filmu, předchůdci kinematografu (panorama, diorama, Emile Reynaud, Etienne Marey, aj.) a přehledné dějiny vývoje - fotografie, pohyblivého obrazu a projekčních přístrojů.

Mezinárodní charakter vynálezu (počátky a přijetí kinematografu ve Francii, USA, Itálii, Rusku, Švédsku), rané filmování a promítání, Thomas Alva Edison, bratři Lumièrové.

Mezinárodní produkce a nejsilnější společnosti - Éclair, Pathé, Gaumont. První filmové společnosti a jejich obchodní strategie 1896-1918 : Productions Pathé (Histoire d’un crime, Ferdinand Zecca); Gaumont (L’Homme aimanté, etc.).

Louis Feuillade a první filmové seriály : Les Vampires, Život takový jaký je. Zrod animovaného filmu (Emile Cohl). Georges Méliès a konstituce stylů a žánrů.

Pokusy o umělecký film - Le Film d’Art a první autorští tvůrci (Léonce Perret, Albert Cappellani, Ferdinand Zecca, Alice Guy).

Rané styly (dokumentární, realistický, umělecký film, žánrový film, kinematografie atrakcí) - střih, kamera, mizascéna, narace. Jean Durand. Roméo Bosseti. Gaston Velle. Louis Feuillade.  

Kinematografie v období I. světové války (1914-1918) – armádní produkce, válečné filmy, objev americké produkce, aktivní účast filmařů ve válce a S.P.C.A.

Počátky ruského kinematografie (V. Gončarov) - ruský předrevoluční film. Brigthonská škola (J. Williamson, G. A. Smith).  

Anotace

V rámci kurzu získá student podrobný přehled o počátcích kinematografie, přičemž hlavní pozornost bude věnována dějinám francouzského filmu jakožto dominantního producenta a distributora, jehož primát přebírají Spojené státy během I. světové války. Proto je časově výklad omezen rokem 1918.

Na počátku se budeme důkladně zabývat i dějinami, které předcházely prvnímu veřejnému představení v roce 1895. Následně budou jako hlavní tematická vodítka sloužit ekonomický a sociální aspekt vývoje a jeho vliv na technologický rozvoj (formáty, zvuk, barva, střih, mizanscéna).

Nebude tedy tolik důležité sledovat stylový vývoj jednotlivých tvůrců jako se pokusit postihnout hlavní znaky vývoje žánrů, práce s herci ale také například reklamních strategií nebo prvních filmových časopisů.