Úvod do hlavních otázek a výzkumných přístupů spojených s tzv. platformizací, na kterou kurz pohlíží z perspektivy audiovize, tzn. jako na pronikání principů online platforem do různých oblastí audiovizuální produkce, distribuce a monetizace. Kurz se diskusní a interaktivní formou věnuje jednotlivým trendům, problémům a konkrétním příkladům platformizace, které zahrnují mj. tyto oblasti:
- YouTube vs. Netflix: definice, genealogie a typologie online platforem, jejich odlišnosti a příbuznosti s jinými typy audiovizuálních služeb a infrastruktur.
- Základní terminologie a výzkumné nástroje: platformní ekosystémy a instance, vnitřní vícestranné trhy a infrastruktury, platformní závislost a nezávislost, přímé a nepřímé síťové efekty
- Platformy na audiovizuálních trzích: obchodní modely a evoluční trajektorie platforem, dynamika „vítěz bere všechno“ a monopolistické tendence
- Reklamní versus předplatitelské obchodní modely
- Platformy jako infrastruktury: datafikace a programovatelnost, infrastrukturalizace, infrastrukturní integrace, brány a nástroje pro přístup do platformních infrastruktur
- Platformní systémy řízení, vnitřní a vnější regulace, kurace a moderování, algoritmické třídění a doporučování obsahu; platformy v právu EU
- Tvůrci a producenti: platformní přizpůsobení a (ne)závislost, „creator culture“, estetika a etika autenticity a individualizace; komercializace a prekarizace; nichifikace a metrifikace; „algoritmická (ne)viditelnost“, nerovnost a diskriminace
- Platformn í prostředníci: proměnlivá pozice a moc aktérů, kteří stojí mezi tvůrci či producenty na jedné straně a platformami na straně druhé
- Datafikace, algoritmizace a komodifikace kulturní spotřeby: koncoví uživatelé jako emancipovaní tvůrci, nebo neplacená pracovní síla a zboží?
- Dopady platformizace na demokracii, zpravodajská média, fragmentarizaci společnosti, dezinformační scénu; státní kontrola a propaganda v neliberálních politických systémech
- „Digitální periferie“ a „platformní regiony“: ekonomická a kulturní geografie platforem, platformní konstrukce trhů a regionů, příklad středovýchodní Evropy
- Platformizace médií veřejné služby, platformy jako příležitost a hrozba pro naplňování veřejných hodnot univerzálnosti a rozmanitosti
- Kritika platformní moci, „platformního kapitalismu“ či „imperialismu“
- Imaginace a alegorizace platformního kapitalismu: platformy v audiovizuálních textech
- Alternativy ke komerčním platformám, vize veřejnoprávního internetu