orientační seznam témat: 1. Nástup frankismus a jeho vliv na kinematografii. Filmová propaganda a žánrová pestrost čtyřicátých let. 4. Poválečná situace filmového průmyslu a autokratické vlivy (kontrolní a cenzurní mechanismy). Bardem-Berlanga a salamanské rozhovory, filmoví disidenti. Španělský neorealismus. 5. García Escudero a nový španělský film. „nová vlna“ – La Escuela de Barcelona. Marginalizovaná produkce, komerční produkce, krach ekonomického experimentu. 6. Případová studie: Kat, 1963, r. Luis García Berlanga 7. Změna systému a z toho vyplývající vlivy na kinematografii, pokus o „třetí cestu“, zrod proudu: film extrémní pravice. Estetické tendence španělského filmu v období přechodu k demokracii 1973-1982. 8. Změny v kinematografii (1982-1992): zákon Miró, Jorge Semprún, vliv volného trhu na rozložení produkce, nové styly a noví autoři, vznik autonomních kinematografií. 9. Případová studie: Duch úlu, 1973, r. Víctor Erice
Data výuky budou stanovena dle aktuálních pokynů vedení fakulty.
Tato historická přednáška se bude věnovat vybraným tématům z dějin španělského filmu. Není tedy cílem podat vyčerpávající přehled rozsáhlého období od roku 1950 do roku 1990, ale upozornit na hlavní vývojové etapy.
Jelikož španělská produkce před rokem 1939 není zcela klíčová, budeme se zabývat dobou počínající vítězstvím frankismu. Naopak rok 1990 je vybrán spíše orientačně, protože žádný zásadní předěl neznamená. (V českém názvu přednášky došlo k chybě v dataci, budeme se zabývat produkcí do roku 1990)