Anotace
Kurz představí společenské souvislosti vybraných segmentů kinematografie prostřednictvím teoreticky i empiricky zaměřených textů. Pozornost se zaměří na sociálně-konstruktivistické chápání povahy umění a na různé formy hierarchií (sociální, kulturní, profesní) a vztahy mezi nimi. Konkrétním předmětem zájmu v průběhu kurzu budou specifika trhu práce a pracovního procesu ve vybraných segmentech filmového průmyslu, diferenciace vkusu a kulturní spotřeby a dopady filmového průmyslu na konkrétní společnosti a komunity (vytváření pracovních míst, zvyšování dostupnosti a přístupnosti audiovizuální kultury, filmový turismus a využití filmu pro destinační marketing apod.). Diskutovány budou také různé pohledy na význam filmu pro společnost v souvislosti s financováním kinematografie z veřejných zdrojů.
V rámci kurzu budou diskutována následující témata:
- Film a jeho místo ve společnosti a společenské a kulturní hierarchii
- Habitus, formy kapitálu, kulturní kapitál jedince a destinační kulturní kapitál
- Definice umění ve vztahu k filmu, sociálně-konstruktivistické pojetí umění
- Film a populární kultura
- Typologie diváků
- Filmový marketing a cílové skupiny; segmentace, targeting, positioning
- Filmové profese, trh práce a pracovní proces ve filmovém průmyslu
- Migrující mediální výroba a její dopady na konkrétní destinace
- Filmový turismus a destinační marketing
- Význam filmu pro společnost, veřejná podpora filmu, kulturní politika
- Film a společenské změny
- Rovnost přístupu ke kultuře a k filmu