Charles Explorer logo
🇨🇿

Výstavní praxe filmového média

Předmět na Filozofická fakulta |
AFV00095

Sylabus

Harmonogram kurzu:     4. 10. - úvodní hodina: vysvětlení projektu muzea českého filmu, představení harmonogramu kurzu, jeho cíle a požadavků na účastníky 11. 10. - kurz se nekoná 18. 10. - Milena Bartlová - dějiny kurátorské praxe 25. 10. -  Marika Kupková - typologie současných kurátorských přístupů 1. 11. - Karel Císař - koná se v GHMP, v Městské knihovně - konceptuální vystavování filmu, vztah mezi kresbou a kinematografickými principy ve 20. a 30. letech 8. 11. - Lada Hubatová-Vacková - koná se ve Veletržním paláci - možnosti vystavování moderního umění 15. 11. - Marika Kupková - Vystavovat dějiny? - záměr muzea českého film z hlediska kurátorských strategií, seznámení s institucemi podobného tipu 22. 11. - Zbyněk Baladrán - práce s výstavním prostorem 29. 11. - konference v Olomouci, kurz se nekoná 6. 12. - Pavlína Vogelová - vystavování pohyblivého obrazu 13. 12. - Jakub Matějka - koná se v muzeu Karla Zemana - jak muzeum vznikalo a jaké obtíže bylo nutné vyřešit? Bilance fungování muzea a poznatky z praxe.   20. 12. - Anna Batistová, Tomáš Lachman - propojení filmu, muzeologie a archovnictví, představení sbírek NFA 10. 1. - Petr Kliment - filmové muzeum a filmová technika

Anotace

VÝSTAVNÍ PRAXE FILMOVÉHO MÉDIA seminář, zimní semestr 2013/2014

PhDr. Kateřina Svatoňová

Náplní semináře Výstavní praxe filmového média bude kolektivní hledání odpovědí na otázku, jakým způsobem se dá vystavovat filmové médium/český film v prostoru muzea. Stěžejním úkolem bude nalézt vhodný způsob práce s filmovou historií. Která díla upřednostnit a podle čeho vybírat reprezentativní vzorky? Jak velký důraz klást na kulturní, politický či sociální kontext tvorby? Jak se vypořádat s již tradičním filmovým kánonem a jakým způsobem začlenit českou tvorbu do vývoje celosvětového filmu? Jak vystavit film v prostoru muzea tak, aby byl prezentován se všemi svými specifickými vlastnostmi, a navíc oslovoval návštěvníka skrze interaktivitu? Dnes už se zdá překonané spoléhat se pouze na tradiční sbírky exponátů, ale jaké alternativy se nám pak nabízejí?

Během semestru budou probíhat pravidelná setkávání formou workshopů s odborníky z různých oborů, kteří mají s problematikou určitou zkušenost, která by mohla být pro nás přínosem. Setkávání s osobnostmi může zodpovědět řadu otázek potřebných pro uvažovaný koncept filmového muzea či naopak inspirovat k dalšímu uvažování. Výstup semináře bude dvojí. Pro zájemce o přednáškovou část kurzu cca desetistránková práce inspirovaná jedním z dílčích témat, která budou v průběhu semináře probírána a diskutována. V rámci kurzu se však vytvoří rovněž skupina studentů, kteří budou chtít v realizaci muzejního projektu pokračovat - jejich výstupem bude příprava krátkého referátu shrnující jednu z dílčích přednášek, důkladná rešerše jednoho, tematicky spřízněného světového muzea a příprava ideového projektu muzea českého filmu, který se začne rozpracovávat v následujícím semestru