PROGRAM KURZU (může dojít ke změně nebo posunu témat dle aktuální situace) 1) 20.02. 2015: ÚVOD DO PROBLEMATIKY EXPLOATAČNÍHO FILMU přednášející: Antonín Tesař, Jiří Flígl projekce: Tell Your Children (Reefer Madness, USA 1936, r: Louis J. Gasnier)
Úvodní přednáška se pokusí vymezit pojem exploatačního filmu. Problém s definicí exploatace ukáže na vágnosti používání tohoto termínu a na šíři různých exploatačních žánrů (sexploitation, nunsploitation, nazisploitation, women in prison, hixploitation, hippe exploitation, teensploitation, rape and revenge, ozploitation, axsploitation, brucesploitation). Představíme také různé exploatační propagační strategie, zejména filmové plakáty. Část přednášky se bude zabývat exploatačními filmy z období 1919 - 1959, zejména exploatačními "naučnými" filmy o hygieně, pohlavních chorobách, drogách, sexuální nevázanosti atd.
Literatura: Cinepur č. 68 - tématické texty
Eric Schaefer: "Bold! Daring! Shocking! True!": A History of Exploitation Films, 1919-1959. Duke University Press, 1999.
Tony Nourmand, Graham Marsh: Film Posters: Exploitation. Taschen, 2006.
Stephen Thrower: Nightmare USA: The Untold Story of Exploitation Independents. FAB Press, 2007. 2) 27.2. 2015: GORE FILM A EXPLOATACE ESTETIKY KRVE přednášející: David Čeněk projekce: Mučedníci, 2008, r. Pascal Laugier
Zkoumání vztahu mezi subžánrem hororu gore film a exploatací založenou na estetizování násilných a krvavých scén. Není možné jednoznačně určit, kdy jsou běžně vnímaná žánrová označení horor, gore, pornografie aj. již exploatací. Tento fakt je založen na jejich charakteristice, že vždy si v sobě nesou něco výrazně spektakulárního, bulvárního nebo šokujícího, co je exploatačním tématem. Nebo by jím mohlo být. 3) 6.3. 2015: Blaxpoitation + Pornografie (dvě témata bez projekce) přednášející: Jiří Flígl 1) Blaxploitation
Ideologické, ekonomické i kritické kontexty a paradoxy blaxploitation, jednotlivé její žánrové podmnožiny, ale i provázání této kategorie s velkými hollywoodskými studii a otázka exploatace ve smyslu podbízení se specifickému publiku. Tradiční schémata zobrazování Afroameričanů ve filmech před rokem 1970 a jejich proměna, kterou přinesly právě černošské snímky 70. let a jejich často užívané příběhové vzorce či motivy. doporučené filmy
- Sweet Sweetback's Badassss Song (USA 1971) r: Melvin van Peebles
- Ganja & Hess (USA 1973) r: Bill Gunn
- The Spook Who Sat by the Door (USA 1973) r: Ivan Dixon
- Foxy Brown (USA 1974) r: Jack Hill
- Mandingo (USA 1975) r: Richard Fleischer
- The Wiz (USA 1978) r: Sidney Lumet doporučená literatura
- Eric Charles Pierson - The 1970's as Hollywood's Golden Economic Age: A Critical, Interpretative Analysis of the Blaxploitation Cinematic Movement; University of illinois, 1983
- Lawrence Novotny - Blaxploitation Films of the 1970s: Blackness and Genre, Routledge, 2008
- Jiří Flígl - Blaxploitation jako paralelní kultura, in Cinepur #83, září 2012 2) Pornografie
Vedle samotné historie filmové pornografie i představení zlaté éry v USA i Evropě 70. a 80. let se přednáška zaměří na proměny akademického, společenského i feministického nahlížení porna a nastíní otázky vztahu pornografie a exploatace. Cesta pornografie od účelových projekcí v nevěstincích a undergroundu, přes dobu široké distribuce s ambicí stát se paralelou středního proudu až po přechod do soukromí. Hlavní autorské osobnosti pornografie. doporučené filmy
- In the sign of the Virgin (I jomfruens tegn, Dánsko 1973) r: Finn Karlsson
- Devil in Miss Jones (USA 1973) r: Gerard Damiano
- 3 A.M. (1975) r: Gary Graver
- Pussy Talk (Le sexe qui parle, Francie 1975) r: Claude Mulot
- The Opening of Misty Beethoven (USA 1976) r: Radley Metzger
- Josefine Mutzenbacher - wie sie wirklich war: 1. Teil (Západní Německo 1978) r: Hans Billian doporučená literatura
- James Elias (ed.) - Porn 101: Eroticism, Pornography and the First Amendment, Prometheus Books, 1999
- Dave Thompson - Black and White and Blue: Adult Cinema From the Victorian Age to the VCR; ECW Press, 2007
- Linda Williams - Hard Core: Power, Pleasure, and the "Frenzy of the Visible", University of California Press, 1999
- The Feminist Porn Book: The Politics of Producing Pleasure; The Feminist Press, 2013 4) 13.3. 2015: Italská exploatace, dokumentární exploatace. přednášející: Antonín Tesař projekce: Úryvky z filmů The Godfathers of Mondo, Mondo cane, Addio zio Tom, Faces of Death, Cannibal Holocaust, Emanuelle in America, Giallo a Venezia, Zombi 2 (zároveň jde o doporučené tituly)
Vyjdeme z filmů Gualtiera Jacopettiho a Franca Prosperiho a budeme sledovat jejich vliv jednak na dokumentární žánr mondo filmů (či dokumentů) a jednak na italskou hranou exploataci. doporučená literatura:
- Danny Shipka - Perverse Titillation: The Exploitation Cinema of Italy, Spain and France 1960 - 1980. McFarland, 2011.
- Mark Goodall - Sweet & Savage: The World Through the Shockumentary Film Lens. Headpress, 2006. 5) 20.3. 2015: Hongkong + Japonsko (dvě témata bez projekce) přednášející: Antonín Tesař, Jiří Flígl projekce: úryvky z filmů Corpse Mania, The Boxers Omen, Sex a zen, Untold Story, Chinese Torture Chamber Story (zároveň jde o doporučené tituly)
Exploatace v Hongkongu - exploatační tendence v sedmdesátých letech, horory o černé magii, CATIII doporučená literatura:
- Jasper Sharp - Behind the Pink Curtain: The Complete History of Japanese Sex Cinema; FAB Press, 2008
- Tom Mes, Jasper Sharp - The Midnight Eye Guide to New Japanese Film, Stone Bridge Press 2005
- Jack Hunter - Eros in Hell: Sex, Blood and Madness in Japanese Cinema; Creation Books, 1999 2) Japonsko
Exploatační tendence v béčkové žánrové produkci 50. a 60. let. Exploatační filmy jako nejprve konkurence a posléze záchrana klasického studiového systému v Japonsku 70. let. Představení hlavních žánrů a trademarkových kategorií japonské exploatační produkce (pinku, romanporuno, pinky violence) přesahy do klasických žánrů (džidai geki, čanbara, jakuza filmy). Exploatace jako vývozní artikl a pochlebování zahraničním fanouškům - audiovizuální extrémy jako součást obrody zájmu o japonskou kinematografii na přelomu tisíciletí a exploatační fanservice současnosti. doporučené filmy
- Go, Go Second Time Virgin (Yuke yuke nidome no shojo, 1969) r: Kôji Wakamatsu
- Female Convict Scorpion: Jailhouse 41 (Joshuu sasori: Dai-41 zakkyo-bô, 1972) r: Shunja Itô
- Zero Woman: Red Handcuffs (Zeroka no onna: Akai wappa, 1974) r: Yukio Noda
- Watcher in the Attic (Edogawa Ranpo ryoki-kan: Yaneura no sanpo sha, 1976) r: Noboru Tanaka
- Nádherný život Sačiko Hanai / The Glamorous Life of Sachiko Hanai (Hanai Sachiko no karei na shôgai, 2003) r: Mitsuru Meike
- Tokyo Gore Police (Tôkyô zankoku keisatsu, 2008) r:Yoshihiro Nishimura6) 27.3. 2015 doporučená literatura:
- Jasper Sharp - Behind the Pink Curtain: The Complete History of Japanese Sex Cinema; FAB Press, 2008
- Tom Mes, Jasper Sharp - The Midnight Eye Guide to New Japanese Film, Stone Bridge Press 2005
- Jack Hunter - Eros in Hell: Sex, Blood and Madness in Japanese Cinema; Creation Books, 1999 6) 27.3. 2015: Exploatace a counterculture, exploatace a underground. přednášející: Antonín Tesař projekce: úryvky z filmů Hallucination Generation, The Trip, Pink Flamingos, Terror Firmer, Nekromantik, Violent Shit, August Underground’s Mordum (zároveň jde o doporučené tituly)
Exploatační filmy byly už od počátku fascinované alternativní kulturou, kterou démonizovaly i idealizovaly, obojí na základě společenských předsudků o ní. Některé exploatační filmy jako slavní Pink Flamingos přímo vzešly z prostředí counterculture. Svého druhu exploatační subkulturu bude reprezentovat filmové studio Troma. Představíme i vlnu undergroundových či amatérských filmů, které se rozmáhají především po nástupu videofilm doporučená literatura:
Joan Hawkins: Cutting Edge - Art Horror and the Horrific Avantgarde
Stephen Thrower: Nightmare USA 10.4. 2015: VÝUKA ODPADÁ Z DŮVODU PREZENTACÍ BC A MGR PRACÍ 7) 17.4. 2015: Exploatační te
Charakteristika obsahu:
Historická přednáška je zaměřena na představení filmové exploatace v kontextech různých národních kinematografií. Zároveň budeme sledovat historií různých typů exploatačních filmů a hledat společné charakteristiky typické pro filmovou exploataci jako takovou. Vycházet budeme z pojetí exploatace jako filmové varianty bulvární novinařiny - jde o typ filmů, jejichž propagace a centrální atrakce vycházejí z nekritického využívání (exploatování) témat, která jsou v dané společnosti "ožehavá", tedy budí kontroverzní a vyhrocené emoce, jsou opředena zjednodušujícími předsudky, jsou tabuizována až kriminalizována, ale zároveň vyvolávají zvědavost, což je jádrem jejich atraktivity.