Charles Explorer logo
🇬🇧

Film Distribution and Marketing

Class at Faculty of Arts |
AFV00116

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Přednášky   1) Úvod - distribuce: pozice, funkce, významy Co a k čemu je filmová distribuce? Historické chápání distribuce. Její postavení v rámci životního cyklu filmu a základní funkce - vytváření významů, trhů, publik.  

Povinné texty:

Drake, Philip, ‘Distribution and Marketing in Contemporary Hollywood’ in Paul McDonald and Janet Wasco (eds), The Contemporary Hollywood Film Industry (London: BFI, 2008), s. 63-82.

Staiger, Janet, ‚Ohlašování zboží, získávání zákazníků a vyjadřování ideálů. Úvahy o dějinách a teorii filmové reklamy‘, Iluminace vol. 18, č. 4 (2006), s. 17-47.

Projekce: Matinee (1993, Joe Dante, 99 min)   2) Marketing - konceptualizace marketingu a narativní obraz instituce vs. text, metody a složky (PR, publicity), praxe a nástroje (plakáty, trailery, press kity etc.), vytváření narativního obrazu filmu, diskurz a intertextualita  

Povinné texty: Dyer, Richard, ‘Stars as Specific Images’ in Stars (London: BFI, 1998), s. 60-83.

Kernan, Lisa, Coming Attractions, Reading American Movie Trailers (University of Texas Press, 2004), s. 1-24.

Austin, Thomas, ‘Gone with the Wind with Fangs’: Genre, Taste and Distinction in the Assembly, Marketing, and Reception of Bram Stoker’s Dracula’ in Steve Neale (ed): Genre and Contemporary Hollywood (London: BFI Publishing, 2006), s. 295-307.   3) Strukturovaná polysémie a high concept Vnitřní fungování marketingové logiky, fragmentace filmů na rovině marketingu a dva základní teoretické přístupy - strukturovaná polysémie vs. high concept, specifické oslovování publik, lež a sebe-reflexivita jako legitimní koncepty marketingu.  

Povinné texty: Wyatt, Justin, ‘A Critical Redefinition: the Concept of High Concept’, in High Concept, Movies and Marketing in Hollywood (Texas University Press, 1994), s. 1-22.

Nowell, Richard, "‘Where Nothing is off Limits’: Genre, Commercial Revitalization, and the Teen Slasher Film Posters of 1982-1984", Post Scriptvol.30, no. 2 (2011), s. 46-61.   4) Synergie Marketing a vytváření přidružených trhů (tie-ins), cross-promotion a vztah k dalším sférám nabízejícím rozšíření exploatace filmu  

Povinné texty: Maltby, Richard, ‘The Pursuit of Synergy’, in Hollywood Cinema (Blackwell Publishing, 2003), s. 205-212.

Projekce: Šmoulové (The Smurfs, 2011, 103 min)  5) Marketing a (sub)kulturní kapitál

Marketing jako nástroj k vytváření (sub)kulturního kapitálu (festivaly, artové kino, půlnoční filmy, nezávislé filmy, národní kinematografie...etc), různé kanály pro vytváření kulturního kapitálu a specifických publik. Rozdílné typy filmů a rozdílné typy infrastruktury.

Povinné texty:

Jancovich, Mark - Joanne Hollows, ‘Popular film and Cultural Distinction’ in Approaches to popular culture (Manchester University Press, 1995), s. 1-14.

Perren, Alisa, "Sex, Lies and Marketing: Miramax and the Developement of the 'Quality Indie' Blockbuster", Film Quarterly vol. 55, no. 2 (2001), s. 30-39.

Klinger, Barbara, "Současný cinefil, filmové sběratelství v éře po videu", Iluminace vol. 17, č. 3 (2005), s. 83-103.   6) Marketing a tvorba nové identity Strategie spojené s vytvářením nové identity filmu jako rebranding, pře-žánrování (re-genrefication), či repackaging v souvislosti s dovozem/vývozem, umístěním na jiné trhy, v jiné době či politickém kontextu, adresované jinému publiku než v zemi původu etc.  

Povinné texty: Betz, Mark, ‘Art, Exploitation, Underground’, in M. Jancovich-A. Lázaro Reboll-J. Stringer-A. Willis (eds), Defining Cult Movies. The Cultural Politics of Oppositional Taste (Manchester: Manchester University Press, 2003), s. 202-222.

Russell, James, "Narnia as a Site of National Struggle: Marketing, Christianity, and National Purpose in the Chronicles of Narnia: the Lion, the Witch and the Wardrobe", Cinema Journal vol. 49, no. 4 (2009), s. 59-76.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět se v šesti zacílených blocích věnuje filmové distribuci a její nedílné součásti marketingu. Ze tří základních složek filmového řetězce - produkce, distribuce, kina/recepce - je distribuci tradičně věnována nejmenší pozornost, převážně na úkor produkce.

Distribuce je obecně považovaná za "nejnudnější" část filmového průmyslu, o jejímž fungování vědí historici filmu stále nejméně. Tradičně je chápána jednorozměrně jako "prostý kanál" na doručování audiovizuálního obsahu.

Kurz se naproti tomu bude věnovat distribuci/marketingu jako oblasti filmového průmyslu (a dějin kinematografie), jež má zásadní vliv nejen na výrobu filmů či na ekonomické a ideologické rozvahy producentů, ale i na diváckou recepci, vytváření filmového kánonu, publika i "narativního obrazu" filmu ve veřejném diskurzu. Distribuce a marketing jsou tak principiálně brány jako nástroje schopné vytvářet symbolické hodnoty i významy či generovat trhy.