Charles Explorer logo
🇬🇧

Avant-garde after WWII.

Class at Faculty of Arts |
AFV00128

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Harmonogram kurzu:   3. 10. 2014

Představení výukových okruhů, teoretických východisek a studijní literatury   31. 10. 2014

Vítězslav Nezval, Jiří Mařánek, Karel Konrád a Konstantin Biebl jako přestavitelé zestátněné kinematografie; politická a tvůrčí působnost   14. 11. 2014

Literarizace filmu jako dlouhodobá kulturně politická tendence    28. 11. 2014

"Avantgarda" a "experiment": poválečná recepce historické tradice; proměnlivý obsah pojmů   12. 12. 2014

Meziválečná filmová avantgarda v lokálním kontextu   9. 1. 2015

Socialistický realismus v kontextu české kinematografie

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Přednáška je věnována působení příslušníků meziválečných avantgardních hnutí v poválečné a poúnorové kultuře a politice. Sleduje personální a částečně také ideovou kontinuitu a specifika předválečné a poválečné etapy. Soustředí se především na kinematografii, příkladně působnost Vítězslava Nezvala, Konstantina Biebla, Karla Konráda nebo Jiřího Mařánka v kinematografické správě na Ministerstvu informací a ve státním dramaturgickém dozoru. Příslušnost k avantgardě a literární generaci 30. let do značné míry podmiňovala jejich renomé i politické postavení a současně byla zvláště v poúnorovém období stigmatizující. Zajímá nás soudobé zacházení s tímto kulturních dědictvím, ať z hlediska zaměření se na tyto vybrané osobnosti, politiky nebo soudobých médií. Jedním z výkladových východisek představují Groysovy a v českém prostředí například Magidovy názory o kontinuitě levicové avantgardy a socialistického realismu nebo stalinismu, který měl "gesamtkunswerk" avantgardy realizovat právě v ideologii totalitní společnosti. Vycházíme tedy z paradoxu, že jakkoli byla avantgarda předmětem rozsáhlé kritiky (a to nejen poúnorové) a její exponenti napadání totalitní mocí, tak tuto totalitní moc současně spoluvytvářela.

Oborový záběr je prostřednictvím dílčích extenzí historiků umění a architektury rozšířen o srovnávací "průhledy" do vizuální kultury: do soudobého výtvarného umění, architektury a urbanismu i současného postutopismu.