Přednáška souvisí s aktuálně probíhajícím výzkumem přednášejícího, který pracuje na knize o filmových zpracováních Prodané nevěsty Bedřicha Smetany. Pět filmů, další jeden nerealizovaný i různé citace Prodanky v jiných filmech, zejména českých, ale nejen, skýtají celou řadu témat.
První z nich je přirozeně ono obecné inzerované názvem přednášky - transfer díla z divadelního média do média filmového, z žánrového prostoru historického hudebního díla do sféry "současného" hudebního filmu, a to nejen z hlediska koncepce celého filmu, ale také z hlediska divadelně a hudebně dramaturgického. Velmi podstatnou roli budou hrát i historické kontexty jak operního pretextu, tak jednotlivých filmových projektů.
Smetanova Prodaná nevěsta má v české společnosti historicky zcela mimořádné postavení a vzrušené reakce divácké veřejnosti i umělecké kritiky na jednotlivé filmové verze "posvátného" díla tomu odpovídají, takže dalším tematickým polem bude historická recepce. Zároveň nám Smetanova komická opera poskytne dobrou záminku k nahlédnutí do historických forem hudebního divadla vůbec jako kulturně historického pozadí díla.