Charles Explorer logo
🇬🇧

Classical Hollywood

Class at Faculty of Arts |
AFV00173

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Přednášky

(pozn. povinné texty jsou k dispozici ke stažení v SIS u daného kurzu.// Jednotlivé projekce se mohou změnit.) 15.2. - Úvod do kurzu 1) Brát Hollywood vážně / mýty, legendy a realita

Povinné texty:

Richard Maltby, "Taking Hollywood Seriously", in Hollywood Cinema (Blackwell Publishing, 2003), s. 5-18.Leo C. Rosten, "Legenda zvaná Hollywood", Iluminace 18, č. 1 (2006), s. 5-24.  

Projekce: Sullivan's Travels (1941)Domácí projekce: Sunset Boulevard (1950)   2) Genius systému a klasický hollywoodský styl   

Povinné texty:

Thomas Schatz, "Introduction: ‘the Whole Equation of Pictures‘", in The Genius of the System Hollywood Filmmaking in the Studio Era (Metropolitan Books, New York, 1988), s. 3-12.

David Bordwell, "An Excessively obvisous Cinema", in David Bordwell-Janet Staiger and Kristin Thompson, The Classical Hollywood Cinema, Film Style and Mode of Production till 1960 (Routledge 1985), s. 3-11.

Richard Maltby, "Industry I: to 1948", in. Hollywood Cinema (Blackwell Publishing, 2003), s. 113-141.

Projekce: TBC

Domácí projekce: Grand hotel (1932)    3)    Seberegulace a neškodná zábava 

Povinné texty:

Ruth Vasey, "Sophisticated Responses and Displaced Persons" in The World According to Hollywood 1918-1939 (Uni of Wisconsin, 1997), s. 100-126.

Richard Maltby, "The Production Code and the Mythologies of "pre-Code" Hollywood, in Steve Neale (ed), The Classical Hollywood Reader (Routledge, 2012), s. 237-248.  

Projekce: Křivdila mu (She Done Him Wrong, 1933)

Domácí projekce: The Public Enemy (1931), All this, and Heaven Too (1940)   4)    Hvězdy a hvězdný systém  

Povinné texty:

Richard Dyer, "Stars as Specific Images", in Stars (BFI, 1979), s. 60-85.

Tino Balio, "Selling Stars: The Economic Imperative", in Steve Neale (ed), The Classical Hollywood Reader (Routledge, 2012), s. 209-226.

Projekce: Gilda (1946)Domácí projekce: All about Eve (1950)   5)    Publika a žánry: případ "ženského filmu"

 Povinné texty:

Richard Maltby, "Sticks, Hicks and Flaps: Classical Hollywood’s generic conception of its audiences", in Maltby - Melvyn Stokes (eds), Identifying Hollywood’s Audiences (British Film Institute, 1999), s. 23-38.

Martin Shingler, "Bette Davis Made over in Wartime: The Feminisation of an Androgynous Star in Now, Voyager (1942)
, Film History, Vol. 20, No. 3 (2008), s. 269-280.  

Projekce: Now, Voayger (A teď, cestovateli 1942)

Domácí projekce: So Proudly we Hail (1943), Jezábel (1938)    6)    Hollywood a politika

Povinné texty:

Clyaton R. Koppes, "Regulating the Screen: the Office of War Information and the Production Code Administration", in Thomas Schatz, Boom and Bust, American Cinema in the 1940s. (Uni of California Press, 1997), s. 262-281.

Projekce: Casablanca (1942)Domácí projekce: Velký diktátor (1939)

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět se v šesti přednáškových blocích doplněných projekcemi věnuje ekonomickým, institucionálním, produkčním a estetickým dějinám hollywoodské kinematografie 30. a 40. let 20. století, období studiového systému, pro nějž se ve filmové historii vžil termín Klasický Hollywood. Smyslem předmětu není výčet historických dat a přehled událostí, ale přístup k dějinám jedné z nejdůležitějších kulturních institucí "ve vrcholném období" prostřednictvím konceptů a "problémů". Zaměří se tak na základní charakteristiky Klasického Hollywoodu (studiový systém, hvězdy), mechanismy vnitřního fungování (sebe-regulace), publika, žánry a trendy (tzv. woman’s film či melodrama) či vztah mezi Hollywoodem a politikou. Ke Klasickému Hollywoodu budeme přitom přistupovat celistvě z pohledu zkoumání filmové kultury (cinema culture), kdy dějiny nejsou dějinami jednotlivých textů/filmů či auterů, ale filmy jsou pevně ukotvené v socio-ekonomických, kulturních i politických souvislostech. Promítané filmy jsou tak vybrané s ohledem na jejich možnou konceptualizaci ve vztahu k filmové kultuře a jednotlivým probíraným "problémům". Předmět je koncipovaný tak, že počítá s participací studentů prostřednictvím diskuse nad povinnými texty i filmy.

Pozn. jednotlivé promítané filmy se mohou změnit.

Termíny výuky: 15.2. - úvod do kurzu / 22.2. / 8.3./ 22.3./ 5.4./ 19.4. / 3.5.