Charles Explorer logo
🇨🇿

Audiovizuální průmysl: problémy, trendy, metody

Předmět na Filozofická fakulta |
AFV00189

Sylabus

Osnova kurzu a povinná literatura (plán témat jednotlivých hodin):   1.   Co je to mediální průmysl  

David Hesmondhalgh, Introduction. In: týž, The Cultural Industries. London: Sage 2007, s. 1‒26.   2.   Projekt a kariéra: dva klíčové organizační principy flexibilní mediální produkce  

Edward Jay Epstein, Nová logika peněz a moci v Hollywoodu: Koncepce filmového studia jako clearingové banky. Iluminace 22, 2010, č. 2, s. 9‒26.

Candace Jones, Careers in Project Networks: The Case of the Film Industry In: Michael B. Arthur, Denise M. Rousseau (eds.) The Boundaryless Career: A New Employment Principle for a New Organizational Era. Oxford University Press, s. 58‒75.   3.   Hodnotový řetězec: od developmentu po koncového uživatele, aneb životní cyklus audiovizuálního produktu  

Peter Bloore, Re-defining the Independent Film Value Chain. London: BFI 2009. Online: <www.bfi.org.uk/sites/bfi.org.uk/files/downloads/redefining-the-independent-film-value-chain.pdf>.   4.   Modus produkce: jak se liší organizace mediální produkce v Hollywoodu, Evropě a Česku?  

Ben Singer, Modes of Production: Issues and Debates. In: Abel, Richard (ed.), Encyclopedia of Early Cinema. London: Routledge 2005, s. 633‒635.

Kristin Thompson,Early Alternatives to the Hollywood Mode of Production: Implications for Europeʼs Avant-Gardes. Film History 5, 1993, s. 386‒404.   5.   Pole a svět kulturní produkce: sociální vztahy v audiovizuálním průmyslu prizmatem sociologie umění  

Howard S. Becker, Art As Collective Action. American Sociological Review 39, 1974, č. 6, s. 767‒776.

Pierre Bourdieu, Teorie jednání. Praha: Karolinum 1998, s. 41‒56.   6.   Produkční kultura: kulturněantropologický pohled na profesní komunity v médiích  

John Thornton Caldwell, Cultures of Production: Studying Industry’s Deep Texts, Reflexive Rituals and Managed Self-Disclosures. In:  Jennifer Holt, Alisa Perren (eds.), Media Industries. History, Theory, and Method. Chichester, West Sussex; Malden, MA: Wiley-Blackwell 2009, s. 199‒213.   7.   Celuloidový strop: prekarizace a nerovnost v mediální práci  

Rosalind Gill:"Life Is a Pitch": Managing the Self in New Media Work. In: Mark Deuze (ed.), Managing Media Work. London: Sage 2010, s. 249-262.   8.   Media capital: kulturní geografie a globalizace na příkladu "hlavních měst" světového mediálního průmyslu, která akumulují kapitál, tvůrčí síly a kulturní moc  

Michael Curtin,Media Capital: Towards the Study of Spatial Flows. International Journal of Cultural Studies 6, 2003, č. 2, s. 202‒228.   9.   Cirkulace: proměny distribuční praxe, pirátství a neformální ekonomie médií  

Alisa Perren, Rethinking Distribution for the FutureofMedia Industry Studies. Cinema Journal 52, 2013, č. 3, s. 165‒171.

Ramon Lobato: A Sideways View of the Film Economy in an Age Of Digital Piracy. Necsus 1, 2012. Online: <www.necsus-ejms.org/a-sideways-view-of-the-film-economy-in-an-age-of-digital-piracy-by-ramon-lobato>.   10.   Connected viewing: konvergence médií a platforem v digitální éře a jejich vliv na proměny diváckých praktik  

Henry Jenkins, Searching for the Origami Unicorn: The Matrix and Transmedia Storytelling. In: týž, Convergence Culture. New York: NY University Press 2006, s. 93‒130.

Elissa Nelson, Windows into the Digital World: Distributor Strategies and Consumer Choice in an Era of Connected Viewing. In: Jennifer Holt, Kevin Sanson (eds.), Connected Viewing: Selling, Streaming, and Sharing Media in the Digital Era. London: Routledge 2014, s. 62‒78.   11.   Prosumerství: uživatelé jako producenti, nebo neplacená pracovní síla?  

George Ritzer, Nathan Jurgenson,Production, Consumption, Prosumption. The Nature of Capitalism in the Age of the Digital "Prosumer". Journal of Consumer Culture,2010, č. 1, s. 13‒36.   12.   Produkční estetika: kolaborativní autorství, skupinový styl a průmyslové žánry (revize klasických kulturně-estetických pojmů z průmyslového hlediska)  

Jonathan Gray, When Is Author? In: Jonathan Gray, Derek Johnson (eds.), A Companion to Media Authorship. Malden, MA: Wiley Blackwell 2013, s. 88‒111.

Denise Mann, It’s Not TV, It’s Brand Management TV: The Collective Author(s) of the Lost Franchise. In: Vicki Ma y e r - Miranda J. Banks - John T. Caldwell (eds.), Production Studies: Cultural Studies of Media Industries. New York: Routledge 2009, s. 99‒114.  

Anotace

Kurz je vhodný pro bakalářské i magisterské studenty.

Film a televize nejsou pouze umění a kultura, ale také průmysl. Průmysl neznamená jen čísla zisků a ztrát nebo jména firem, ale rovněž organizační systémy, politické zájmy, pracovní postupy, profesní komunity, rozhodující hráče i vykořisťované asistenty a v neposlední řadě též kulturní texty s jejich významy a emocionálními účinky. V této přednášce se zamyslíme nad tím, jak tyto roviny audiovizuálních médií vzájemně souvisejí: jak lze film či seriál lépe poznat skrze studium způsobů a podmínek jejich vzniku ‒ a naopak. Vyjdeme ze současné situace globalizované, transmediální, projektově organizované produkce a zaměříme se na klíčové principy a trendy, které určují její proměnlivý charakter.

U každého z okruhů prodiskutujeme teoretické pojmy a metody výzkumu: politickou ekonomii médií, kritickou sociologii mediální práce, etnograficky založená produkční studia, kulturní geografii atd. Budeme porovnávat Hollywood s Evropou a Českem i současnost s historií. Neustále se budeme vracet ke konkrétním příkladům (filmům, televizním seriálům, výzkumným projektům) a vztahovat je k hlavnímu zájmu filmologa: audiovizuálnímu textu s jeho estetickými kvalitami, tvůrčími postupy a kulturními kontexty. V tomto pojetí je tedy studium mediálního průmyslu založeno nikoli ekonomicky, právně či politicky, ale především kulturálně. V jeho centru zůstává audiovizuální text a jeho tvůrce, ovšem oba tyto pojmy jsou radikálně problematizovány, rozšířeny a revidovány.