Charles Explorer logo
🇬🇧

History of the World Cinema C

Class at Faculty of Arts |
AFV100014

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

3.10. 2019

Stanislava Přádná – Nový italský film 60. a 70. léta  

Postavení italské kinematografie v mezinárodním kontextu. Ekonomika a (ko)produkce; star-systém. Ideologická (marxistická) linie v italském filmu 60. let, politikum v sociálních a levicových filmech (Pasolini, Petri). Existenciální výpovědi autorského filmu (Antonioni, Fellini, Bertolucci). Klasika, literární adaptace (Visconti.) Žánrové rozpětí (od melodramatu a komedie ke spaghetti westernu – Sergio Leone). Commedia all´ italiana (De Sica, Monicelli, Comencini, Risi).   10.10. 2019  

Jindřiška Bláhová – Hollywoodská renesance (60. - 70. léta)  

Změny a restrukturalizace filmového průmyslu po 2. světové válce a po roce 1967, důsledky Paramountského dekretu, majetkové převody studií, nástup konglomerací a význam televize. Dopad ratingového systému na tvorbu i systém. Hlavní trendy a témata. Fenomén hollywoodské renesance 60. a 70. let. Generace auteurů (F. F. Coppola, Martin Scorsese, Peter Bogdanovich, Mike Nichols, Stanley Kubrick) a jejich pozice v rámci filmového průmyslu.   17.10. 2019

Garant: David Čeněk, přednášející: Alena Šlingerová - Rumunsko, Bulharsko a Maďarsko po roce 1970 v kontextu politického vývoje a národních tradic  

Politický a společenský kontext v 70. a 80. letech (rozdíly oproti normalizačnímu Československu), vztahy politických režimů a kinematografií. Žánrové a tematické okruhy a literární tradice. Revize minulosti vs. nacionalismus v historických filmech (Szabó, Andonov, Nicolaescu a další), zvláště filmy reflektující 2. světovou válku a období stalinismu. Obraz soudobé společnosti („špinavé“ filmy Bély Tarra atd.).

Pády politických režimů na přelomu 80. a 90. let a jejich důsledky a reflexe v kinematografii a současný rumunský, bulharský a maďarský film jako náměty k diskusi a dalšímu studiu.     24.10. 2019

MFDF JIHLAVA - VÝUKA SE NEKONÁ     31.10. 2019  

Tereza Cz Dvořáková - Generace Nového německého filmu a německý film 70. a 80. let  

Situace západoněmecké společnosti a filmového průmyslu v době od masového nástupu televize; Nový německý film a jeho čelní představitelé (R. W. Fassbiner aj.) a německý filmový průmysl 70.-80. let. Německá demokratická republika – ozvěny nových vln a perestrojka.   7.11. 2019  

David Čeněk - Dokumentární a politický film po roce 1970  

Technologický vývoj a novátorské postupy, sociální dokumenty, free cinema, francouzské autorské dokumentární filmy (Skupina Třiceti, Chris Marker - SLON, Alain Resnais), etnografický dokument/vizuální antropologie (Jean Rouch), direct cinema/cinéma vérité (kanadská produkce), politicky angažovaný film pod vlivem událostí konce 60. let, dokufikce, významní tvůrci stojící mimo skupinové proudy dokumentárního filmu (Claude Lanzmann).   14.11. 2019  

Garant: David Čeněk, přednášející: Tomáš Hála - Sovětská kinematografie 70. a 80. let a její přestavba  

Nárůst krizových jevů v sociálně-ekonomickém vývoji země, 70. léta jako období stagnace. Centralizovaný systém výroby sovětských filmů: moskevské Goskino a národní kinematografie. Zesílení cenzury a ideologického tlaku, trezorování filmů. Fenomén „šedých filmů“. Pokles návštěvnosti v kinech a výroba žánrových filmů (akční, melodramata) jako reakce na ni. Osvědčení tvůrci (Rjazanov, Bondarčuk), úspěšní debutanti (Michalkov, Solovjov), nepohodlní (German, Muratova), zvláštní případ Tarkovskij. Úspěchy na Oscarech (1976, 1981). Nezadržitelný pokles návštěvnosti v 80. letech a snaha o uvádění atraktivních zahraničních filmů (série o Angelice…). Gorbačovova přestavba sovětského hospodářství a V. sjezd Svazu sovětských filmových pracovníků v květnu 1986. Uvolnění trezorových filmů, snaha o nový model filmové výroby. Záplava západních filmů a podcenění filmové distribuce.   21.11. 2019

Garant: doc. Přádná, přednášející: Iwona Lyko - Polský film od 70./80. let k dnešku  

Tvůrci polské školy v 60. letech - Wajda, Kawalerowicz, Munk. Nástup nové generace - Polanski, Skolimowski, Zanussi. Solidarnošč a kino morálního neklidu. Politizace filmové tvorby. Aktuální tematika ve filmech. Spiritualita v díle K. Kieslowského.   28.11. 2019

Jindřiška Bláhová - Nový Hollywood (80. léta)  

Nástup multimediálních koncernů, videa a nárůst významu přidružených trhů. Přesun moci v rámci systému směrem ke kreativním agenturám (CAA, WM, ICM). Komerční úspěch nových tváří – George Lucas, Steven Spielberg, Don Simpson a Jerry Bruckheimer, Robert Zemeckis – a nových produkčních modelů (blockbustery, synergie). Proměny filmového stylu a vyprávění. Produkční diverzifikace a nejvýraznější tvůrci: David Lynch, Jim Jarmush, Woody Allen, Tim Burton...   5.12. 2019  

David Čeněk - Kinematografie Latinské Ameriky  

Politický film, kubánský revoluční film, teorie třetího filmu. Indigenistický proud (Bolívie, Mexiko). Argentina: třetí film. Nový chilský film. Politické diaspory (Chile, Kuba, Brazílie, Argentina). Film a magický realismus.   12.12. 2019  

Tereza Cz Dvořáková - Britský film: After the Free Cinema  

Změny v produkci britských filmů v 60. a 70. letech; Popkulturní a sociálně-kritický britský film 70.-90. let; Peter Greenway, Ken Loach, Kenneth Brannagh, Derek Jarman a jiní.   19.12.2019

Dr. Jindřiška Bláhová – Americká kinematografie 90.let  

Situace ve filmovém průmyslu a jeho rekonfigurace – minimajors (Miramax) a akcelerace nezávislé scény, vznik Indiewoodu, technologické změny a jejich dopad na filmový průmysl (DVD, digitalizace). Quentin Tarantino, Steven Soderbergh, Kevin Smith, Paul Thomas Anderson, Wes Anderson.     9.1. 2020  

Stanislava Přádná - Trendy evropských kinematografií od 80. let do současnosti (vybraná témata)  

Dogma 95.  

Skupinové hnutí dánských filmových umělců. Motivační kořeny, historický a kinematografický kontext. Kontroverzní ozvuk tradic evropských nových vln a vliv divadelních psychodramat 60. let. Kolektivní manifest Dogma 95, jeho pravidla a program („slib cudnosti“). Dominantní funkce Larse von Triera. Konkrétní filmy a jejich tvůrci (Thomas Vinterberg, Søren Kragh-Jacobsen, Kristian Levring). Sociologické a psychologické aspekty Dogmatu, jeho tvůrčí přínos a limity.