Charles Explorer logo
🇬🇧

Reading from Film and Media Theory B

Class at Faculty of Arts |
AFV100031

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

 1.     Obraz  

Dílčí témata: klasifikace obrazů a technické obrazy; hlavní trendy v teorii vizuality a obrazů (obraz jako objekt a jako reprezentace); povrch a hloubka; perspektiva; rám a rámování; prostor obrazu a mimoobrazové pole; čas znázorněný v obraze; obraz a narace, narativizace prostoru.  

Základní literatura:

Jacques Aumont, Obraz (kap. 4 – Podíl obrazu). Praha: AMU 2005.    2.     Zvuk  

Dílčí témata: co zkoumá teorie filmového zvuku a sound studies; fenomenologie sluchového vs. zrakového vnímání; základní složky a parametry filmového zvuku; typologie audio-vizuálních vztahů ve filmu; point of audition; typy filmové řeči; milníky v dějinách filmového zvuku a myšlení o zvuku: zvuky raného filmu, teorie synchronního zvuku v době raného zvukového filmu, základní principy zvukové reprezentace v klasickém narativním filmu; počátky sound designu v 70. letech 20. století.  

Základní literatura:

Michel Chion, Audio-vision, Sound on Screen (kap. 4). New York: Columbia University Press 1993.    3.     Aparát/dispozitiv  

Dílčí témata: ideologické, psychoanalytické, technické a politické významy pojmů aparát a dispozitiv u J.-L. Baudryho, Ch. Metze a M. Foucaulta; využití pojmu aparát/dispozitiv v historii filmu a archeologii médií; kritika aparátové teorie z pozic feministické teorie, sociální a kulturní historie médií, kulturních studií.  

Základní literatura:

Frank Kessler, The Cinema of Attractions as Dispositif. In: Wanda Strauven (ed.), The Cinema of Attractions Reloaded. Amsterdam: Amsterdam University Press 2006, s. 57–69.

Frank Kessler, Notes on dispositif. A working paper, 2007. Online: www.frankkessler.nl/wp-content/uploads/2010/05/Dispositif-Notes.pdf    4.     Žánr  

Dílčí témata: tautologická logika tradičních žánrových definic; žánr jako produkt i základ klasického Hollywoodu, žánrový systém; žánr jako novodobý „mýtus“; žánr jako nositel vládnoucí ideologie a „progresivní“ žánrové texty; sémanticko-syntakticko-pragmatický přístup k žánru a koncepce „žánrovění“ R. Altmana; žánrové kategorie v průmyslové praxi (trend, cyklus, série); politika žánrů: „žánrová hierarchie“ ždanovovské estetiky; žánr jako kulturní praxe a diskursivní konstrukt (J. Mittel).  

Základní literatura:

Rick Altman, Sémanticko-syntaktický přístup k filmovému žánru. Iluminace 1, č. 1, 1989, s. 17–29.

Rick Altman, Film/Genre. London: British Film Institute 1999, s. 207–215.

Jason Mittell, A Cultural Approach to Television Genre Theory. Cinema Journal 40, 2001, č. 3, s. 3–24. 5.     Autorství

Dílčí témata: autor jako původ, osobnost (auteurská teorie), způsob produkce, podpis, čtenářská strategie, diskursivní pozice, technologie sebe sama; autorství v průmyslové a kulturní praxi: skupinové a institucionální autorství; autorství jako moc nad textem; autor jako značka.  

Základní literatura:  

Janet Staiger, Authorship Approaches. In David A. Gerstner – Janet Staiger (eds.), Authorship and Film. New York: Routledge 2002, s. 27–57.

Jonathan, Gray, When Is Author? In: Jonathan Gray – Derek Johnson (eds.), A Companion to Media Authorship. Malden, MA: Wiley Blackwell 2013, s. 88–111.    6.     Vyprávění  

Dílčí témata: narace, syžet a fabule, diegeze; narativní hledisko; vypravěč; klasické hollywoodské vyprávění.  

Základní literatura:  

David Bordwell – Kristin Thompson, Vyprávění jako formální systém. In: David Bordwell – Kristin Thompson, Umění filmu. Úvod do studia formy a stylu. Praha: AMU 2011, s. 111–156.

André Gaudreault – Francois Jost, Enunciation and Narration. In: Toby Miller and Robert Stam (eds.), A Companion to Film Theory. Oxford: Blackwell 1999, s. 45–63.    7.     Styl  

Dílčí témata: definice stylu; složky filmového stylu: mizanscéna, záběr, střihová skladba, zvuk; úrovně stylu: osobní (autorský), skupinový (firma/škola), národní/historický, univerzální (klasický, „primitivní“); styl v historické poetice: historické normy, vzorce řešení problémů; styl a modus produkce (klasický hollywoodský styl, studiový styl).  

Základní literatura:  

Colin Burnett, A New Look at the Concept of Style in Film: The Origins and Development of the Problem-Solution Model. New Review of Film and Television Studies 6, 2008, č. 2, s. 127–149.

David Bordwell, Zesílená kontinuita. Vizuální styl v současném americkém filmu. Iluminace 15, 2003, č. 1, s. 5–30.   8.     Divák  

Dílčí témata: koncepce diváka od psychoanalýzy a feminismu přes teorie kulturního průmyslu až po kulturní studia a teorie nových médií: psychoanalytický subjekt; diskursivní subjekt; sociální subjekt; fandom; prosumer nových médií; empirické výzkumy současného diváctví a teorie mediálních celků.  

Základní literatura:  

Daniel Biltereyst – Philippe Meers, Film, Cinema and Reception Studies. Revisiting Research on Audience’s Filmic and Cinematic Experiences. In: Elena Di Giovanni – Yves Gambier (eds.), Reception Studies and Audiovisual Translation. Amsterdam: John Benjamins 2018, s. 21–41

Jakub Macek, Média v pohybu: K proměně současných českých publik. Brno: Muni Press 2015. Online: https://medzur.fss.muni.cz/media/9794/media-v-pohybu_ia.pdf. 9.     Nová filmová historie  

Dílčí témata: institucionalizace historického výzkumu kinematografie; kritika „tradiční“ filmové historie; otázka pramenů a dimenzí kinematografie; makrohistorická a mikrohistorická perspektiva; koncepce historického času: kritika teleologie, periodizace a otázka konců/začátků, krátké a dlouhé trvání, kauzalita a tzv. „great man theory“; raný film jako metodologická laboratoř NFH.  

Základní literatura:  

Petr Szczepanik: Úvod. Nová filmová historie, kulturní dějiny a archeologie médií. In: P. Szczepanik (ed.), Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann a synové 2004, s. 9–41.

Tom Gunning, Film atrakcí. Raný film, jeho diváci a avantgarda. Iluminace 14, 2002, č. 2, s. 51–59.   10.  Archeologie médií

Dílčí témata: „archeologie vědění“ Michela Foucaulta a dějiny mediálních aparátů/dispozitivů; materialita médií a mediální a priori; historické (dis)kontinuity (kritika počátků a genealogií); exkavace potlačených mediálních diskursů a forem; film jako mezihra v dějinách audiovize; možné budoucnosti a alternativní historie filmu.  

Základní literatura:  

Erkki Huhtamo – Jussi Parikka, Introduction: An Archaeology of Media Archaeology. In: Erkki Huhtamo – Jussi Parikka (eds.), Media Archaeology: Approaches, Applications, and Implications. Berkeley: University of California Press 2011, s. 1–21.

Thomas Elsaesser, The New Film History as Media Archaeology. Cinémas: Revue d’études cinématographiques 14, 2004, č. 2–3, s. 75–117.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Související přednáška představí vybrané teoretické pojmy, které zasadí do kontextu vývoje myšlení o filmu a audiovizuálních médiích a nabídne příklady konkrétního využití (viz sylabus). Tento seminář je zaměřen na aktivní práci s teoretickou literaturou k jednotlivým tématům.