Charles Explorer logo
🇨🇿

Reklamní estetika francouzského filmu 80.let

Předmět na Filozofická fakulta |
AFV300198

Sylabus

Předpokládaný program projekcí (Vzhledem k délce filmů nebude možné pustit všechny tituly, přesto vyžaduji znalost celých filmů, které existují v různých verzích – délka vyžadované verze viz seznam filmů.):   1.     23.2. 1981: Diva, r. Jean-Jacques Beineix (117 minut) 2.     2.3. 1982: Pozvání na cestu (Invitation au voyage), r.

Peter del Monte (95 minut) 3.     9.3. 1983: Měsíc v kanále, r. Jean-Jacques Beineix (134 minut) 16.3.

VÝUKA SE NEKONÁ 4.     23.3. 1984: Ulice barbarů, r. Gilles Béhat (107 minut) 5.     6.4. 1985: Podzemka, r.

Luc Besson (99 minut) 6.     13.4. 1986: 37,2 po ránu, r. Jean-Jacques Beineix (177 minut) 7.     20.4. 1986: Zlá krev, r.

Leos Carax (114 minut) 8.     27.4. 1988: Magická hlubina, r. Luc Besson (111 minut) BR 9.     4.5. 1989: Street of no return (sans espoir de retour), r.

Samuel Fuller (93 minut) 11.5.     VÝUKA SE NEKONÁ 10.  18.5. 1990: Brutální Nikita, r. Luc Besson (113 minut) BR

Anotace

Předmětem zájmu bude období let 1980 až 1990 ve francouzské kinematografii. V českém odborném prostředí je s oblibou charakterizováno souslovím neobarokní kinematografie, což je dnes již překonaný pojem, nicméně tvrdošíjně u nás používaný.

Podle nejnovějších výzkumů je zřejmé, že především autorská trojice Beineix-Carax-Besson si velmi zručně osvojila postupy reklamních a hudebních klipů. Zasazení těchto postupů do - pro diváky - neobvyklého kontextu vedlo ke vzniku skupiny filmů, jež spojuje ve své době originální přístupy k využití kamery, střihu i narace.

Přestože tato tendence neměla dlouhé trvání, nesmazatelně se zapsala do dalšího vývoje francouzské kinematografie. Pokusíme se pojmenovat jejich společné znaky a také nalézt příčiny vzniku tohoto druhu filmů vzhledem k celospolečenské situaci i přijetí u diváků a kritiky.