Schopnost porozumět dochovaným textům na základě vlastní samostatné četby je v oblasti klasických, tedy „neživých“, jazyků, které jsou nezbytným instrumentem poznání antické kultury a civilizace, základní a rozhodující kompetencí. V návaznosti na úvod do četby řeckých autorů, který je součástí předmětu Starořečtina III a IV, prokazuje student svou schopnost pracovat s textem samostatně s použitím všech dostupných pomůcek, tedy především slovníků a komentářů. Cílem je ověřit, že student je schopen originální text samostatně číst a porozumět mu.
Seznam povinné četby:
• Xenophon, Anabasis I 9 (charakteristika Kýra Ml.),
• Xenophon, Cyrupaedia I 2 (Kýrův původ, perská výchova),
• Xenophon, Cyrupaedia VII 2 (dobytí Sard, setkání s Kroisem),
• Xenophon, Hellenica I 6 (námořní bitva u Arginús),
• Herodotus, I 1–12 (úvod až po Kandaula a Gýga),
• Herodotus, II 35–37 (zvyky v Egyptě – úryvek),
• Herodotus, II 50–57 (exkurs o řeckém náboženství),
• Herodotus, VIII 51–56 (obsazení athénské akropole Peršany),
• Demosthenes, Philippica III 6–22 (Filippovo obratné vedení války).