1.Smysl výuky latiny a latinské literatury. (1 hodina) 2.Situace didaktiky klasických jazyků v dnešním světě (1 hodina) 3.Latina v RVP a ŠVP,Společný evropský referenční rámec pro jazyky a jeho (ne)využití při výuce latiny. (1 hodina) 4.Cíle výuky latiny na SŠ (1 hodina) 5.Metody výuky latiny (2 hodiny) 6.Analýza tuzemských učebnic; zhodnocení pozitiv a negativ (2 hodiny) 7.Analýza zahraničních učebnic; zhodnocení pozitiv a negativ (2 hodiny) 8.Obecné lingvodidaktické otázky (propojování poznatků z lingvistiky, psycholingvistiky, srovnávací lingvistika, pedagogiky, psychologie, teorie jazykové akvizice atp.). (3 hodiny) 9.Syntaktická analýza a její využití při výuce latiny. (1 hodina)
Sylabus je inovován v rámci projektu „Podpora pregraduálního vzdělávání budoucích učitelů na UK“ reg. č. CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016093, realizovaného v rámci OP VVV.
Zapracované změny oproti pilotní verzi jsou promítnuty v rozšířené podobě sylabu.
Předmět se zaměřuje na klíčové otázky a specifika současného vyučování latinského jazyka na středních školách, resp. neoborové latiny na VŠ. V základních rysech bude pojednáno také o výuce římské (popř. řecké) literatury, starověkých dějin a antické kultury.
Studenti se během kurzu rovněž naučí kriticky hodnotit výuku a evaluovat ji dle specifikace vyučujících, vkládat příspěvky do svého učitelského portfolia do systému MAHARA a sestavovat seznam splněných sebehodnotících deskriptorů.
Koncepce kurzu je postavena na funkční syntéze požadavků soudobé didaktiky latinského jazyka a latinské literatury, znění akreditací učitelských studijních programů na FF UK, výsledcích diskuze didaktické platformy tamtéž a snahy o realizaci cílů k dosažení profesních kompetencí každého budoucího pedagoga, stanovených sebehodnotícími deskriptory. Rozvoj těchto kompetencí je mapován tvorbou učitelského portfolia. Cílovou skupinou kurzu jsou studenti bakalářského studia Latinského jazyka a literatury se zaměřením na vzdělávání, u nichž se předpokládá, že svou učitelskou přípravu završí v navazujícím magisterském studiu Učitelství latinského jazyka a literatury pro střední školy. Na tyto studenty klade současné školství požadavek, aby nejen skvěle ovládali svůj obor – cesta k tomuto cíli není rozhodně krátká, neboť ze středních škol si studenti přinášejí obvykle opravdu jen základní znalost latiny, a je nutné, aby pro její dobré zvládnutí přečetli množství původních latinských textů a absolvovali řadu kurzů a seminářů -, ale aby také byli vybaveni dovednostmi a způsobilostmi středoškolského učitele značně specifického předmětu. K tomu všemu je tento kurz vede a připravuje tím, že je seznamuje s nejnovějšími trendy ve vyučování latiny, poskytuje jim metodiku práce s autoevaluačním nástrojem profesního portfolia v digitální podobě, poskytuje jim mnoho příležitostí k nácviku vlastní výuky v podobě mikrovyučování, průběžně jim nabízí zpětnou vazbu a připravuje je na zvládnutí praxí, které absolvují jak v bakalářském, tak později v magisterském studiu.