Charles Explorer logo
🇬🇧

Europe: Centre and Periphery Problems II

Class at Faculty of Arts |
AHES1016

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Přehled témat: 01) Modernizace a její historické aspekty 02) Industrializace a její fáze z pohledu proměn center a periférií 03) Anglická "průmyslová revoluce" - tradiční model proměny centra a periférie 04) Inovace - šíření nových technik a technologií 05) Budování sítí - rozvoj dopravy a dopravních cest v industriální éře 06) Železnice - propojování center a periférií: příklad "center" 07) Železnice - propojování center a periférií: příklad "periférií" 08) Rozvoj mezinárodního obchodu - proměna center a periférií ve světovém měřítku 09) Proměny "světového systému" liberalismus versus protekcionismus 10) Rozvoj bankovnictví 11) Formování nadnárodních finančních center 12) Globální investiční a měnová politika a její dopad na tradiční evropská centra a periférie 13) Mezinárodní organizace a smlouvy

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Přednáška a seminář navazují na úvodní semestrální cyklus "Evropa: problém centra a periferie I", přičemž v komparativním pohledu sleduje různorodé stánky procesu evropské modernizace, a to především v rovině vzniku a šíření procesu industrializace (tj. v rovině tzv. "skryté evropské integrace"), kde se klade důraz na šíření inovací, podnikatelských aktivit a budování (inženýrských) sítí. Zvláštní pozornost se v této souvislosti věnuje analýze "klasického" anglického vzoru, s důrazem na problematiku tzv. průmyslové revoluce a jejího dopadu na utváření civilizačního a modernizačního procesu v evropském kontextu.

Tuto část pak doplňuje přehled obchodního a finančního propojování evropského prostoru charakterizovaného překonáváním dosavadních nerovností, starých center a periferií, respektive jejich zásadní proměnou a redefinicí ve prospěch formování vyšších (nadnárodních) prostorů a celků. Podrobnější rozpis práce v jednotlivých hodinách obdrží studenti počátkem výuky v každém semestru.