Charles Explorer logo
🇨🇿

Bakalářský seminář /první semestr třísemestrálního celku/

Předmět na Filozofická fakulta |
AHS100360

Sylabus

Z témat, která byla v semináři dosud zpracována, lze uvést alespoň tato: 1/ okruh z dějin mentalit : viz např. analýzy ?selské" vzdělávací literatury, mentality venkovského obyvatelstva, názorů osvícenského katolického kléru, problém náboženských blouznivců a poměr většinového obyvatelstva k Židům. Dále lze připomenout konstrukce sociálních, genderových a nacionálních distinkcí v karikatuře. 2/ občanské či jiné sdružování, veřejný prostor, role místních elit a společenské vztahy v různých lokalitách, resp. regionech (např. Benešov, Hořovice, Klatovy, Louny, Slaný, Praha-Libeň, Hořice v Podkrkonoší, Pardubice, Písek, Podmokly, Kolín), spolčování dělníků, přátel umění a sportovců, resp. sportovkyň. 3/ osobnosti veřejného života české i německé národnosti s užším vztahem k sociální, kulturní, hospodářské a nacionální problematice své doby: viz zvl. L. Bráfová, R. Dotzauer, K. Engliš, J. Fügner, J. Gruber, J. Hlávka, sestry Honzákovy, K. Kálal, J. Kalousek, P. Metternichová, M. Pape-Carpantier, J. Pfitzner, M. Riegerová, A. Sauer, A. Springer, F. Veselý, F. von Wieser, Č. Zíbrt. 4/ různorodá témata ze sociálních dějin jako např. dějiny vědeckých a vzdělávacích institucí, národních slavností, společenské role divadla, sociálních utopií; rozvoj sociální péče (resp. politiky) v 19. a 20. století, cestování a volný čas, vztah národních, regionálních a městských identit, utváření obrazu ?toho druhého"? 5/ projevuje se též zájem o aktuální témata ze soudobých dějin, jako např. pracovní tábory a vězeňské subkultury po r. 1948, budovatelské nadšení po r. 1948, kritika reálného socialismu, identita židovského obyvatelstva v letech 1945-1960, životní styl v 19. a 20. století, historický diskurz v časopise Dějiny a současnost?

Jako perspektivní témata seminář mj. nabízí: a/ role náboženství, ideologií, utopií a jiných snah po ?lidském štěstí" v 19. a 20. století. b/ problémy sociálních nerovností a rolí peněz ve společnosti 19. a 20. století. c/ mentální mapy jako způsob kulturního, národního, sociálního a genderového ohraničení v 19. a 20. století (mj. i za využití oral history). d/ politická moc mezi legitimitou, mediální sférou, sociálními problémy a korupcí v 19. a 20. století. e/ každodennost mezi prací, konzumem, odpočinkem a životním stylem v 19. a 20. století. f/ proměnlivost lidských rolí (ambice versus ne-ambice, vnitřní integrita a výzvy doby) nejen v českých zemích v 19. a 20. století. g/ historiografie hospodářských, sociálních a kulturních dějin a společnost v 19. a 20. století. h/ kolektivní identity obecně, zvl. historická paměť, místa historické paměti, regionalismus jako sociální a kulturní fenomén.

Anotace

Tento výběrový seminář je též bakalářským a diplomovým seminářem. Věnován je modernizaci, tradici, společenským vztahům, kulturním, národním, genderovým a jiným identitám v moderní době, tj. v daném případě v dlouhém 19. století s

četnými přesahy do 20. století. Prostřednictvím analýzy konkrétních historických pramenů a široké škály konceptuálních inspirací zde studenti podnikají výzkum zvolené problematiky. Vycházejí přitom povětšinou z konfliktních, kolaborativních

či "kulturně autonomistických" explikačních modelů. Věnují se vesměs problematice českých zemích v širších komparativních souvislostech. Vedoucí semináře klade velký důraz na metodologický dialog, v němž se studenty rozebírá možnou škálu explikačních možností ve vztahu ke zkoumaným problémům. Tento přístup je zvlášť přínosný pro studenty, kteří do semináře vstoupili jako jeho "noví" účastníci. Ti zkušenější pracují již samostatněji a vedoucí semináře jim poskytuje též individuální konzultace.