Charles Explorer logo
🇬🇧

Bachelor Seminar /the second and the third semester of a three-semester course/

Class at Faculty of Arts |
AHS100366

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Z témat, která byla v semináři dosud zpracována, lze uvést alespoň tato: 1/ okruh z dějin mentalit : viz např. analýzy ?selské" vzdělávací literatury, mentality venkovského obyvatelstva, názorů osvícenského katolického kléru, problém náboženských blouznivců a poměr většinového obyvatelstva k Židům. Dále lze připomenout konstrukce sociálních, genderových a nacionálních distinkcí v karikatuře. 2/ občanské či jiné sdružování, veřejný prostor, role místních elit a společenské vztahy v různých lokalitách, resp. regionech (např. Benešov, Hořovice, Klatovy, Louny, Slaný, Praha-Libeň, Hořice v Podkrkonoší, Pardubice, Písek, Podmokly, Kolín), spolčování dělníků, přátel umění a sportovců, resp. sportovkyň. 3/ osobnosti veřejného života české i německé národnosti s užším vztahem k sociální, kulturní, hospodářské a nacionální problematice své doby: viz zvl. L. Bráfová, R. Dotzauer, K. Engliš, J. Fügner, J. Gruber, J. Hlávka, sestry Honzákovy, K. Kálal, J. Kalousek, P. Metternichová, M. Pape-Carpantier, J. Pfitzner, M. Riegerová, A. Sauer, A. Springer, F. Veselý, F. von Wieser, Č. Zíbrt. 4/ různorodá témata ze sociálních dějin jako např. dějiny vědeckých a vzdělávacích institucí, národních slavností, společenské role divadla, sociálních utopií; rozvoj sociální péče (resp. politiky) v 19. a 20. století, cestování a volný čas, vztah národních, regionálních a městských identit, utváření obrazu ?toho druhého"? 5/ projevuje se též zájem o aktuální témata ze soudobých dějin, jako např. pracovní tábory a vězeňské subkultury po r. 1948, budovatelské nadšení po r. 1948, kritika reálného socialismu, identita židovského obyvatelstva v letech 1945-1960, životní styl v 19. a 20. století, historický diskurz v časopise Dějiny a současnost?

Jako perspektivní témata seminář mj. nabízí: a/ role náboženství, ideologií, utopií a jiných snah po ?lidském štěstí" v 19. a 20. století. b/ problémy sociálních nerovností a rolí peněz ve společnosti 19. a 20. století. c/ mentální mapy jako způsob kulturního, národního, sociálního a genderového ohraničení v 19. a 20. století (mj. i za využití oral history). d/ politická moc mezi legitimitou, mediální sférou, sociálními problémy a korupcí v 19. a 20. století. e/ každodennost mezi prací, konzumem, odpočinkem a životním stylem v 19. a 20. století. f/ proměnlivost lidských rolí (ambice versus ne-ambice, vnitřní integrita a výzvy doby) nejen v českých zemích v 19. a 20. století. g/ historiografie hospodářských, sociálních a kulturních dějin a společnost v 19. a 20. století. h/ kolektivní identity obecně, zvl. historická paměť, místa historické paměti, regionalismus jako sociální a kulturní fenomén.

Annotation

The aim of this course is to produce a bachelor’s, or, diploma thesis. Students can define the theme of their work relating to the issues of social protection of the population and everyday life together with the help of their thesis supervisor. The specific topic can be drawn from the broad field of social development, economy and policy. Students can also ask the supervisor to assign a given relevant theme.

The thematic plan of the seminar is subordinate to the goal of achieving a professional text on the adequate heuristic and methodological level. Therefore, each lesson will be dedicated to the reading of contemporary theories in historical science and to the discussion of their content. On average, the student will need to present the theme of their thesis and specific results achieved once during the semester. Afterwards, the results will be discussed in a group discussion. The partial problems and procedures are discussed at the beginning of each lecture.