Program jednotlivých seminářů - viz soubory Sylabus jednotlivých vyučujících v příloze
Atestace a podmínky pro jejich udělení
ZS – Zápočet: Uděluje se na základě aktivní účasti v semináři, jež předpokládá prostudování předem zadaných textů a písemné zodpovězení položených otázek, přednesení alespoň jednoho referátu během semestru a zapojení se do diskuse. Na konci semestru se studenti podrobí napsání znalostního testu nebo odevzdají téma svého referátu v písemné podobě formou eseje (5–8 NS autorského textu, uvedení zdrojů).
LS – Zápočet: Podmínky pro udělení zápočtu v LS jsou stejné jako v ZS. Předpokládá se, že podmínky pro zápočet jsou splněny před zkouškou.
Cíl předmětu
Seminář svým obsahem a formou výuky doplňuje souběžně probíhající kursovní přednášku „České raně novověké dějiny“. Je určen především pro posluchačky a posluchače prvních a druhých ročníků oboru historie bakalářského studia. V jeho průběhu získají studenti poznatky o klíčových tématech a fenoménech českých raně novověkých dějin a jejich interpretaci v odborné literatuře, naučí se pracovat s písemnými edičně zpřístupněnými prameny a získají přehled o současných metodologických přístupech. Velká pozornost je věnována prezentaci zpracovávaných témat a diskusi.
Anotace
Obsah a program semináře vychází z tradiční periodizace českých raně novověkých dějin a klade důraz na jejich začlenění do evropského politického, ekonomického, sociálního a kulturního kontextu.
Jednotlivé semináře jsou věnovány dílčím tématům – viz rozpis jednotlivých vyučujících.
Struktura semináře: a) Vystoupení jedné ze studentek/jednoho ze studentů, kteří v krátk ém referátu (max. 15 minut) představí dané téma hodiny, a to na základě doporučené literatury (ideálně dva tituly). Referát musí obsahovat stručnou charakteristiku pramenů a literatury, z nichž bylo čerpáno, vyložení základních informací a myšlenek obsažených v citovaných dílech a shrnutí svých vlastních závěrů. b) Diskuse všech zúčastněných k referátu. c) Diskuse všech zúčastněných k tématu hodiny na základě předem zadané odborné literatury. d) Práce s dobovými prameny a jejich edicemi, interpretace.
Oporu kursu tvoří rozhraní Moodle 1 a MS Teams, kam budou studenti zapsáni vyučujícím. V Moodle naleznou program na aktuální semestr, témata jednotlivých seminářů, témata referátů a doporučenou literaturu, studijní materiály a k nim zadané úkoly a otázky, ukázky pramenů, referáty, prezentace či eseje studentů a případné doplňující materiály – vše ke studijním účelům a osobní potřebě studentů. Prostřednictvím Moodle vyplňují studenti i znalostní zápočtové testy.
MS Teams slouží pro bezprostřední online komunikaci se studenty a případnou náhradu prezenční výuky.