Program jednotlivých seminář ů - viz soubory Sylabus vyučujících v příloze.
Atestace a podmínky pro jejich uděleníZS – Zápočet: Uděluje se na základě aktivní účasti v semináři, jež předpokládá prostudování předem zadaných textů a písemné zodpovězení položených otázek, přednesení alespoň jednoho referátu během semestru a jeho odevzdání v písemné podobě (5–8 NS textu) a zapojení se do diskuse. Na konci semestru se studenti podrobí napsání znalostního testu. LS – Zápočet + zkouška: Podmínky pro udělení zápočtu v LS jsou stejné jako v ZS. Zkouška, při níž jsou ověřovány faktografické znalosti a schopnost zasadit je do širších souvislostí, probíhá na základě odevzdaného seznamu prostudované literatury (min. 20 titulů), tj. alespoň deseti monografií, čtyř pramenných edic a libovolného počtu odborných studií k přednášené problematice dle vlastní volby. Při výběru se lze inspirovat buď tituly v níže uvedeném seznamu, případně dalšími, zmiňovanými v rámci přednášek a seminářů. U studentů, kteří za zkoušku obdrží snížený počet kreditů (tři) lze tolerovat nižší množství prostudované literatury (minimálně však 15 titulů celkem). U zkoušky jsou zadávány dvě otázky, z nichž první se vztahuje k tematice z období přibližně 1526–1620 a druhá k tematice přibližně z období 1620–1792. Doporučujeme proto, aby studenti volili literaturu do seznamu tak, aby se zhruba polovina týkala období do roku 1620, druhá polovina pak období po roce 1620.
Obsah a program semináře vychází z tradiční periodizace českých raně novověkých dějin a klade důraz na jejich začlenění do evropského politického, ekonomického, sociálního a kulturního kontextu.
Jednotlivé semináře jsou věnovány dílčím tématům – viz soubory Sylabus v příloze.
Struktura semináře: a) Vystoupení jedné ze studentek/jednoho ze studentů, kteří v krátkém referátu (max. 15 minut) představí dané téma hodiny, a to na základě doporučené literatury (ideálně dva tituly). Referát musí obsahovat stručnou charakteristiku pramenů a literatury, z nichž bylo čerpáno, vyložení základních informací a myšlenek obsažených v citovaných dílech a shrnutí svých vlastních závěrů. b) Diskuse všech zúčastněných k referátu. c) Diskuse všech zúčastněných k tématu hodiny na základě předem zadané odborné literatury. d) Práce s dobovými prameny a jejich edicemi, interpretace.