Charles Explorer logo
🇨🇿

Sociální dějiny od pol. 18. století do současnosti

Předmět na Filozofická fakulta |
AHS110027

Sylabus

1. Úvod: společnost, hospodářství, politika a kultura v soudobých dějinách (prameny, metody, přístupy).2. Společnost a válka ve 20. století: Sociální vývoj v období válek (situace různých společenských skupin); zkušenosti násilí (způsoby osvojení); rezistence a kolaborace.3.

Sociální rozvrstvení: Kritéria pro rozlišení sociálních skupin; sociální hierarchie a nerovnosti ve 20. stol., elity, buržoazie, dělnictvo, rolnictvo ve 20. století; sociální mobilita.4. Migrace, transfer: Přesuny lidí, myšlenek, institucí a kultur; formy interakce a podoby adaptací.

Příklady ve 20. století: migrace lidí (vystěhovalectví, uprchlictví, vnitřní migrace).5. Radikální sociální hnutí (fašismus a nacismus): Kořeny hnutí, podoby organizací, fáze vývoje, formy diktatur.

Příklad z historiografie: „Historikerstreit“.6. Stalinismus jako civilizace: sociální dynamika represe, urbanizace a industrializace, každodennost v období stalinismu.7.

Masová kultura a konzum: vztah "vysoké" a populární kultury, konzumerismus a změna hodnot, film a rozhlas, pití a drogy, sport, prázdniny a turistika, bydlení, oblékání a stravování. 8. Sociální stát: Proměny podob sociálního státu; sociální pojištění/zabezpečení; vývoj a periodizace.9.

Nová sociální hnutí: Formy organizace a jednání; hodnoty a cíle; protestní skupiny a kolektivní identity. Příklady n.s.h.: studentské, ekologické, mírové, feministické atd.10.

Evropa v "dlouhých" 70. letech: konec prosperity, životní standardy a sociální nerovnosti, nová heterogenita, skepse ohledně budoucnosti, post-materialismus, změna důvěry v politiku. 11. Společenský konsensus v období „reálného socialismu“: Diktatura jako sociální praxe (způsoby osvojení struktur panství); normalizační každodennost; eroze legitimity socialistické diktatury.12.

Evropa po roce 1989: nástin základních trendů. A závěr: sociální změny ve 20. století, dědictví válek, Východ-Západ, globalizace.

Anotace

Cílem kursu, navazujícího na výklad sociálních dějin "dlouhého" devatenáctého století, je nastínění hlavních linií společenského vývoje do roku 1945. V první polovině 20. stol. došlo k zauzlení modernizačních tendencí - sociální dějiny umožňují nejen rekonstruovat klíčové dimenze společenského vývoje, ale i postihnout vazby mezi nimi, resp. jejich význam pro politická rozhodnutí či proměnu hodnot.

Obsahem kursu bude představení hlavních témat a přístupů, debat a kontroverzí, spojených s problematikou společenského vývoje první poloviny 20. století.