Charles Explorer logo
🇨🇿

Dějiny ve veřejném prostoru

Předmět na Filozofická fakulta |
AHS110103

Sylabus

ZS: vyučující dr. Marek Fapšo

1. Úvod do dějin ve veřejném prostoru – historie a metodologie

2. Spor o smysl českých dějin – kazuistika

3. Problém historické paměti

4. Dějiny a nová medialita

5. Kontroverzní témata a veřejnost

6. Workshop I

7. Workshop II

8. Workshop III

9. Muzeum mezi dějinami a veřejným prostorem

10. Dějepis ve škole I

11. Dějepis ve škole II ---------------------------------------- LS: vyučující doc. Kamil Činátl

1)      K čemu potřebujeme dějiny? Sonda do konkrétních praktik zacházení s minulostí (sběratelství, reenactement, living history, popkultura ad.).

2)      Média a jejich role při zpřítomňování dějin ve veřejném prostoru.

3)      Terénní seminář: pomníky v okolí FFUK.

4)      Tragické události v kulturní paměti. Jak se vzpomíná na Breivikův teroristický útok na ostrově Utøya.

5)      Instituce a jejich role při zpřítomňování dějin ve veřejném prostoru: od kamenných muzeí po eventy.

6)      Analýza úspěšné intervence do dějin ve veřejném prostoru: Zmizelé Sudety nevládní organizace Antikomplex.

7)      Četba z odborné literatury z oblasti „public history“.

8)      Případ Věry Sosnarové: jak porozumět fenoménu falešné paměti?

9)      Zahraniční příklady intervencí do veřejného prostoru.

10)   Volné téma.

Anotace

Předmět komplexně mapuje způsoby zpřítomňování dějin ve veřejném prostoru. Kombinuje metodologii historiografie, muzeologie, memory studies a public history, přičemž průběžně přihlíží ke kontextu dějepisného vzdělávání ve škole.

Absolvent získá představu o tom, jak a k čemu lidé používají minulost v každodenní praxi. Předmět mu zároveň poskytne analytické pojmy a metody vhodné ke kritickému výzkumu této praxe a ke kultivaci historické gramotnosti.

Výuka je založena na kombinaci konkrétních případových sond do historické kultury a abstraktnější metodologicky ukotvenou reflexí. Absolvent získává a osvojuje si znalosti a dovednosti, jež mu umožní, aby se dobře orientoval v široké škále prostředí, v nichž se veřejně reprezentuje a komunikuje historie.

Předmět je také určitým úvodem do dějepisného vzdělávání jakožto součásti širšího fenoménu dějin ve společnosti.

Studijní programy