I. semestr
1. Úvod? co je historie, předmět (obsah) historie jako oboru
2. Historikova dílna, nástroje
3. Knihovny, archivy
4. Organizace historického výzkumu: ústavy, spolky, muzea (historické a příbuzné)
5. Pravidla ústní prezentace (referátu); písemného odborného textu
6. Slovníky, encyklopedie (1) zdroj informací (2)historikův pramen
7. Informační zdroje ? vyhledávání, třídění a katalogizace informací ? praktické úkoly
8. Časopisy ? české, zahraniční, ústřední, regionální, tematické ? profil časopisu
9. Typy odborného zpracování historické problematiky: Syntézy, kompendia, monografie, stati, anotace, zpráva, recenze.
10. Rozbor odevzdaných anotací, zpráv, recenzí. II. semestr
11. Historikovy dovednosti, co jsou dovednosti, typy dovedností.
12. Prameny. Teorie a klasifikace pramenů
13. Nepsané prameny (hmotné, obrazové, zvukové záznamy)
14. Archeologické vykopávky, umělecké památky, technické památky
15. Obrazové prameny (kartografie, malba, grafika, fotografie, tec)
16. Písemné prameny (privátní, úřední)
17. Písemnosti soukromé, osobní pozůstalosti, korespondence, deníky, memoáry, - cestopisy
18. Vyprávěcí prameny /literární díla, písně, pověsti, legendy, eposy, kroniky, letopisy
19. Noviny, publicistika, pamflety, ?lidové čtení? - kalendáře
20. Dovednosti a práce s prameny, interpretace
21. Dovednosti a výuka historie III. semestr
22. Prameny institucionální ? postupně jednotlivé typy
23. Metody, techniky, pracovní postupy ? jednotlivé příklady postupně se zvláštním důrazem na ty využívané bezprostředně v proseminárních pracích studentů.
24. Rozbor proseminárních prací jednotlivých studentů na počátku semestru, v průběhu a na závěr.
Kurs uvádí studenty prvního ročníku do studia oboru. Obsahuje tři propojené tématické okruhy. 1.) Teoretická část přehledně seznamuje s vývojem oboru, upozorňuje na hlavní problémy a metodické přístupy rozvíjené současnou historiografií. 2.) Praktická část je zaměřena na zvládnutí technik badatelské práce, sběr a třídění materiálu.
Učí práci nejen s elektronickými informačními médii, ale i s klasickými katalogy, bibliografiemi, slovníky, encyklopediemi aj. specializovanými informačními zdroji, s českými i zahraničními odbornými časopisy. Seznamuje s institucemi, v nichž je obor rozvíjen (vědecké ústavy, archivy,knihovny, muzea). 3.) Nauka o pramenech spojená s praktickým cvičením.
Během letního semestru si studenti pod vedením připravují téma proseminární práce, kterou vypracují v průběhu třetího semestru.