Cíl předmětu: Příprava seminárních, bakalářských a diplomových prací z oblasti tzv. každodennosti, založené na memoárové literatuře a nezveřejněných pramenech, popřípadě na základ ě memoárů získaných z rodinných zdrojů.
Anotace: Většina historiografických výkonů je stále věnována tzv. velkým dějinám. Dějiny států, národů a velkých sociálních skupin převažují nad dějinami každodennosti, mentalit a okrajových sociálních skupin. Převažuje strukturálně pojímané dějepisectví, které úmyslně odděluje od sebe jevy a struktury, které v reálné historické skutečnosti nebyly od sebe oddělitelné. Vzniká tak obraz studených struktur bez lidí a bez jejich konkrétních představ, tužeb, radostí a smutků. Doplnění těchto studených struktur teplým lidským vyprávěním "pamětníků" pak umožňuje vykreslit úplnější a zajímavější dějinný obraz. Paměti nám pomáhají odhalovat dřívější mentality, myšlení, postoje, vzory chování a určit hodnotové parametry různého společenského prostředí. Historická antropologie dokonce staví jednotlivce do popředí dějin, aby se zabývala především jeho pocity a jeho motivy jednání a úmyslně usiluje o to, aby nebyl tak "pasivně formovaným objektem", ale konečně přímým a bezprostředním aktérem dějin.
Sylabus: Vyhledání a zafixování tématu, rozvržení díla, práce s texty, heuristika, možnosti interpretace.
Literatura:
Jaromír Čelakovský, Moje zápisky 1871 - 1914. Edition vorbereitet von Luboš und Alice Velek, Praha 2005
František Kutnar, Obrozenecké vlastenectví a nacionalismus. Příspěvek k národnímu a společenskému obsahu
češství doby obrozenecké, Praha 2003, ediert von Martin Kučera.