Sylabus kurzu LS 2017
Gender, paměť a historická kultura: vymezení pojmů.
Gender jako užitečná kategorie historické analýzy – četba Joan W. Scottové.
Ženy a gender v současné historické popkultuře? Inventura současné produkce.
Genderové aspekty národních dějin: případová sondy do proměn obrazu Boženy Němcové.
Dějiny žen a gender v učebnicích dějepisu: případová sonda do českých učebnic dějepisu (současných i dobových) a srovnání se zahraniční produkcí.
Genderové psaní o historii? Četba vybraného románu od Radky Denemarkové, Kateřiny Tučkové, Jakuby Katalpy, případně dalších i zahraničních autorů a autorek.
Jak se vystavují ženy a gender v historickém muzeu? Případová sonda do českých i zahraničních expozic.
Gender a současná historiografie. Jak se koncepty genderu odrážejí v současném historiografickém výzkumu a psaní?
Historické monumenty a pomníky z genderové perspektivy.
Jak jsou genderovány dějiny ve veřejném prostoru? Případová sonda do historických projektů neziskových organizací.
Historická kultura (v LS 2017 perspektivou genderu)
Kurz se zaměřuje na současnou popul ární historickou kulturu. S důrazem na co nejširší škálu médií sleduje, jak a k čemu česká společnost využívá historii. V LS 2017 se zájem soustředí na roli genderu v kontextu historické kultury a vzpomínání. Seminář prověří, jakou roli hrají genderové aspekty v praktikách, jež souvisejí s užíváním a komunikací historických témat.
Seminář má interdisciplinární charakter a propojuje perspektivy různých oborů, které se mohou zabývat přítomností historie ve veřejném prostoru (historiografie, filmová a literární teorie, paměťová studia, sociální psychologie, teorie médií aj.). V návaznosti na koncepty "public history" a "citizen science" seminář programově překračuje hranice akademické vědy směrem k popularizaci a vzdělávání ve veřejném prostoru, promýšlí možnosti aplikace vědeckých poznatků i metod a jejich zapojení do sociální praxe. Studenti dostanou příležitost si prakticky vyzkoušet, jak by se historie mohla prezentovat ve veřejném prostoru. Součástí semináře jsou návrhy popularizačních a vzdělávacích projektů.
Seminář se snaží rozvíjet dovednosti, jež jsou použitelné v praxi. Snaží se historika vybavit tak, aby mohl vést poučný dialog s dalšími profesemi, které se podílejí na formování historické kultury (aktivisté, filmaři, muzejníci, učitelé dějepisu ad.).
Pro atestaci je nutná účast, aktivní zapojení do diskuzí na semináři, četba textů a samostatná příprava studijních materiálů k tématu semináře. Dle konkrétních podmínek zápisu se studentky a studenti věnují přípravě bakalářských či diplomových prací, případně pracují na specializační práci.