Charles Explorer logo
🇨🇿

Seminář k českým raně novověkým dějinám (od poč. 16. do konce 18. stol.)

Předmět na Filozofická fakulta |
AHS111019

Sylabus

Program jednotlivých seminářů a seznam literatury - viz soubory Sylabus v příloze

Atestace a podmínky pro jejich uděleníZS – Zápočet: Uděluje se na základě aktivní účasti v semináři, jež předpokládá prostudování předem zadaných textů a písemné zodpovězení položených otázek, přednesení alespoň jednoho referátu během semestru a jeho odevzdání v písemné podobě (5–8 NS textu) a zapojení se do diskuse. Na konci semestru se studenti podrobí napsání znalostního testu. Předpokládá se, že zimní semestr 2020/21 bude vyučován distanční formou (Moodle, MS Teams).LS – Zápočet + zkouška: Podmínky pro udělení zápočtu v LS jsou stejné jako v ZS. Zkouška, při níž jsou ověřovány faktografické znalosti a schopnost zasadit je do širších souvislostí, probíhá na základě odevzdaného seznamu prostudované literatury (min. 20 titulů), tj. alespoň deseti monografií, čtyř pramenných edic a libovolného počtu odborných studií k přednášené problematice dle vlastní volby. Při výběru se lze inspirovat buď tituly v níže uvedeném seznamu, případně dalšími, zmiňovanými v rámci přednášek a seminářů. U studentů, kteří za zkoušku obdrží snížený počet kreditů (tři) lze tolerovat nižší množství prostudované literatury (minimálně však 15 titulů celkem). U zkoušky jsou zadávány dvě otázky, z nichž první se vztahuje k tematice z období přibližně 1526–1620 a druhá k tematice přibližně z období 1620–1792. Doporučujeme proto, aby studenti volili literaturu do seznamu tak, aby se zhruba polovina týkala období do roku 1620, druhá polovina pak období po roce 1620.

Anotace

Seminář je věnován období raného novověku, které je zhruba a konsensuálně vymezováno 16.–18. stoletím, s nutnými přesahy oběma směry. Klade důraz na začlenění raně novověkých českých dějin do (středo)evropského politického, ekonomického, sociálního a kulturního kontextu.

Jednotlivé semináře jsou věnovány dílčím tématům – viz soubory Sylabus v příloze podle paralelních seminářů vyučovaných dr. Hausenblasovou či dr. Zdichyncem.

Struktura semináře: a) Vystoupení jedné ze studentek/jednoho ze studentů, kteří v krátkém referátu (10, max. 15 minut) představí dané téma hodiny, a to na základě doporučené literatury (ideálně dva tituly). Referát musí obsahovat stručnou charakteristiku pramenů a literatury, z nichž bylo čerpáno, vyložení základních informací a myšlenek obsažených v citovaných dílech a shrnutí svých vlastních závěrů. b) Diskuse všech zúčastněných k referátu. c) Diskuse všech zúčastněných k tématu hodiny na základě předem zadané odborné literatury. d) Práce s dobovými prameny a jejich edicemi, interpretace.