Charles Explorer logo
🇬🇧

Seminar to Economic and Social History (from 1945 up tu the present time)

Class at Faculty of Arts |
AHS111026

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Po dobu platnosti mimořádných epidemiologických opatření bude kurz probíhat převážně formou online výuky (Microsoft Teams), a to v regulérním čase jednotlivých cvičení.  

Cvičení k sociálním dějinám (LS 2020/21, Dr. Slavíček):   1. Úvodní (literatura, témata, periodizace) 2. Hospodářské důsledky 2. světové války a programy hospodářské pomoci

•téma 1 - Hospodářské důsledky 2. světové války (bilance ztrát, problematika výpovědní hodnoty údajů )

•téma 2 - Programy hospodářské pomoci (Marshallův plán, UNRRA, GARIOA) 3. Vlastnické přeměny v Československu ve 40. a 50. letech (přechod k jednosektorové ekonomice)

•téma 1 - znárodnění a likvidace soukromého podnikání v ČSR

•téma 2 - pozemková reforma a kolektivizace 4. Integrace světové ekonomiky

•téma 1 - Mezinárodní měnová soustava (zlatý standard, Brettonwoodský systém pevných kurzů - kingstownský systém plovoucích kurzů)

•téma 2 - od GATT k World Trade Organisation 5. Modely hospodářské spolupráce

•téma 1 - Počátky a cesty západoevropské integrace

•téma 2 - Rada vzájemné hospodářské pomoci a proces socialistické ekonomické integrace 6. Hospodářský vývoj centrálně plánovaných ekonomik

•téma 1 - Centrálně direktivní mechanismus socialistické ekonomiky

•téma 2 - Ekonomické procesy v centrálně plánované ekonomice a pokusy o reformu ekonomické soustavy v ČSR 7. Proměny podnikatelských forem

•téma: proměna podniku a podnikatele ve 20. století ( malé a střední podniky vs. rodinné podniky vs. mnohonárodní podniky) 8. Obrat v hospodářské politiky západních velmocí v 70. a 80. letech

•téma 1: Thatcherismus a reaganomika

•téma 2: Milton Friedman a "svoboda volby" 9. Metamorfózy ekonomik rozvojových zemí po druhé světové válce

•téma 1: Proces diferenciace ekonomických úrovní rozvojových zemí

•téma 2: Ropa - klíčový faktor vývoje světové ekonomiky 10. Transformace centrálně plánovaných ekonomik

•téma 1: Proces přechodu k tržní ekonomice ve východní Evropě  

•téma 2: Vize a skutečnost české transformace. K historii sporů o strategii přechodu k tržní ekonomice 1989-1999 11. Fenomén hospodářských krizí, typy, důsledky a východiska

•téma: Ropné krize (stagflace), krize hypotekární, finanční 12. Ekonomika (ekonomická teorie, reálný vývoj, společnost) - politika, závěrečná diskuse    

Cvičení k sociálním dějinám (ZS 2020/21, Dr. Sommer):

Seminář 1: uvedení kurzu

Organizace kurzu - soudobé dějiny jako spory o minulost  

Seminář 2: Společnosti po druhé světové válce

Sociální a mentální proměna evropské společnosti v důsledku války – problémy konceptu kolaborace - retribuce jako princip vypořádání se s dědictvím kolaborace – specifika retribuce v jednotlivých evropských zemích – počátky utváření paměti druhé světové války  

Literratura:

Frommer, Benjamin:Národní očista:Retribuce v poválečném Československu., Praha 2010.

Gross, Jan T.: Themes for a Social History of War Experience and Collaboration, in: Deák, István – Gross, Jan T. – Judt, Tony (eds.): The Politics of Retribution in Europe, Princeton 2000.

Judt, Tony: The Past is Another Country: Myth and Memory in Postwar Europe, in: Deák, István – Gross, Jan T. – Judt, Tony (eds.): The Politics of Retribution in Europe, Princeton 2000.

Judt, Tony:Poválečná Evropa, Praha 2008.  

Seminář 3:  Nástup stalinismu ve středovýchodní Evropě 

Cesty k socialismu ve střední a východní Evropě – stalinismus jako politický, sociální a kulturní fenomén – stalinismus v Československu mezi tradicí a revolucí – myšlenkový svět stalinismu – krize stalinismu a východiska destalinizace   

Literatura:

Abrams, Bradley F.: The Struggle for the Soul of the Nation: Czech Culture and the Rise of Communism, Lanham 2004.

Brenner, Christiane: Mezi Východem a Západem: české politické diskurzy 1945-1948, Praha 2015.

Connelly, John:Zotročená univerzita: sovětizace vysokého školství ve východním Německu, v českých zemích a v Polsku v letech 1945-1956, Praha 2008.

Havelka, Miloš, Srovnání nesrovnatelného, Soudobé dějiny 4/2009

Kotkin,Stephen, Modern Times: The Soviet Union and Interwar Conjuncture, Kritika: Explorations in Russian and Eurasian History2 (1/2001), s. 111-164. 

Kusák, Alexej:Kultura a politika v Československu 1945-1956, Praha 1998.

Mc Dermott, Kevin: A "Polyphony of Voices"? Czech Popular Opinion and the Slánský Affair, Slavic Review67 (4/2008), s. 840–865 (případně České veřejné mínění a „případ Slánský“,Marginalia Historica2/2012), s. 189–196.

Spurný, Matěj:Nejsou jako my: Česká společnost a menšiny v pohraničí (1945-1960), Praha 2011.

Vojtěchovský, Ondřej:Z Prahy proti Titovi!: jugoslávská prosovětská emigrace v Československu, Praha 2012.  

Seminář 4:  Plánované společnosti: Stát, plánování a organizace společnosti mezi státním socialismem a liberálním kapitalismem ve 40. až 60. letech 20. století 

„Velká transformace“ kapitalismu a cesta k organizované modernitě – plánování v kapitalismu a socialismu – liberální welfare state a modernizace – budoucnost, předvídání a vládnutí po roce 1945 – krize plánování a poválečné modernity  

Literatura:

Gilman, Nils:Mandarins of the Future: Modernization Theory in Cold War America, Baltimore and London 2003, s. 1-23 (kapitola Modernization Theory and American Modernism)

Polanyi, Karl:Velká transformace, Brno 2006.

Rákosník, Jakub: Dlouhá 30. léta (1929–1945): Konceptuální přístupy k transformaci modernity, Dějiny-teorie-kritika2/2010

(http://www.dejinyteoriekritika.cz/Modules/ViewDocument.aspx?Did=48)

Wagner, Peter: The Uses of the Social Sciences, in: Porter, Theodore M. – Ross, Dorothy (Eds.): The Cambridge History of Science: Volume 7: The Modern Social Sciences, Cambridge 2008, s. 537–552 a Wagner, Peter: Social Science and Social Planning during the Twentieh Century, in: Tamtéž, s. 591–607.

Prameny:

Richta, Radovan: Povaha a souvislosti vědeckotechnické revoluce, Sociologický časopis 2/1966, s. 146–186 (http://sreview.soc.cas.cz/cs/issue/130-sociologicky-casopis-2-1966/2456)  

Seminář 5:  Společnost a myšlenkový svět na východ od železné opony mezi stalinismem a pražským jarem

Chruščevismus jako nová doktrína – Polsko, Maďarsko a Československo po roce 1956 – Diskuze v KSČ po roce 1956 - marxistický revizionismus – proč byla československá destalinizace tak váhavá? – socialistická zákonnost a byrokratizace  

Literatura: 

Blaive, Muriel:Promarněná příležitost: Československo a rok 1956, Praha 2001.

Engerman, David C.: The Romance of Economic Development and New Histories of the Cold War,Diplomatic History28 (2004), s. 23–54.

Kalinová, Lenka: Společenské proměny v čase socialistického experimentu (1945–1969), Praha 2007.

Kaplan, Karel:Kořeny československé reformy 1968, Brno 2000 a 2002.

Knapík, Jiří – Franc, Martin a kol.: Průvodce kulturním děním a životním stylem v českých zemích 1948–1967, Praha 2011.

Krylova, Anna: Soviet Modernity: Stephen Kotkin and the Bolshevik Predicament,Contemporary European History 23 (2/2014), s. 167–192.

McDermott, Kevin – Sommer, Vítězslav: The ‘Club of Politically Engaged Conformists’? The Communist Party of Czechoslovakia, Popular Opinion, and the Crisis of Communism, 1956,Cold War International History Project Working Paper No. 66, March 2013 (https://www.wilsoncenter.org/publication/the-club-politically-engaged-conformists)

Reid, Susan: Destalinization and Taste, 1953–1963, <em

Annotation

Winter Semester:

The seminar accompanying social history after 1945 aims to guide students to thinking critically on social and cultural assumptions of changes in European and American society and politics in the half century after World War II. The seminar is intended to add depth to the lecture cycle - it therefore may not cover all relevant topics, but may provide more in-depth coverage of some of these by probing social practice or changes in people's thinking. The core of this seminar is analytical work with secondary literature and archival sources. For more details on the individual topics, background texts and other materials on which this discussion will unfold, see the detailed syllabus.

Summer Semester:

The aim of the seminar to accompany economic history after 1945 is to guide students to an understanding of dynamic changes in economic development, both at the global / worldwide level, and at level of selected (average, typical, specific) national economies with a special focus on the economic development of Czechoslovakia / the Czech Republic. Economic phenomena are interpreted in a wider framework of civilization development. The focal point of the seminar lies in developing analytical approaches to economic processes and their correlation to social changes. The themes of the individual seminars are the prerequisites for the arising and consequences of the economic changes, as brought about by an economic policy subject to the ideology of a bipolarizing world.

In the first line, the focus is on the guiding processes, such as the integration of the Western European and the so-called socialist type, the development of free-market and centrally planned economies, the emergence and establishment of the social market economy model and the causes of its retreat after a downturn in the world economy in the 1970s, which opened the way for the current conservative neoliberal economic concepts. The second line emphasizes the changes in the business environment, especially the boom of multinational companies as one from the bearers of globalization accelerating economic and social change in the developing world. The third line follows the development of the Czechoslovak economy in the time of the socialist experiment and the transformation processes after its demise, this time under the new Czech statehood conditions and within the context of the economic transformation of post-communist countries.

Teaching has been, according to the development of the epidemiological situation and the instructions of the FFUK management, transited to the distance form. The distance form assumes a combination of self-study, consultations and video conferencing. Students will always be informed about any changes via e-mail.