Úvod: společnost, hospodářství, politika a kultura v soudobých dějinách (prameny, metody, přístupy).
Společnost a válka ve 20. století: Sociální vývoj v období válek (situace různých společenských skupin); zkušenosti násilí (způsoby osvojení); rezistence a kolaborace.
Česká společnost za Velké války: mobilizace, válečné hospodářství, nacionalismus, každodennost, protest.
Revoluce a sociální konflikt v Evropě (1917-1920): hladové nepokoje, stávky, hnutí rad, vize nového uspořádání, násilí.
Proměny sociálního rozvrstvení v meziválečném období: Kritéria pro rozlišení sociálních skupin; sociální hierarchie a nerovnosti ve 20. stol., elity, buržoazie, dělnictvo, rolnictvo ve 20. století; sociální mobilita.
Migrace, transfer: Přesuny lidí, myšlenek, institucí a kultur; formy interakce a podoby adaptací. Příklady v první polovině 20. století: migrace lidí (vystěhovalectví, uprchlictví, vnitřní migrace).
Mezi státem a společností: veřejnost, masová kultura, média.
Světová hospodářská krize: příčiny, dynamika, projevy.
Radikální sociální hnutí (fašismus a nacismus): Kořeny hnutí, podoby organizací, fáze vývoje, formy diktatur. Příklad z historiografie: "Historikerstreit".
Stalinismus jako civilizace: sociální dynamika represe, urbanizace a industrializace, každodennost v období stalinismu. 1945 ve společenském vývoji: předěl nebo kontinuita?
Závěr: sociální dějiny Evropy 1914-1945.
Od poloviny 18. století do r. 1914, LS 2014, přednáší M. Pullmann
Cílem kursu, navazujícího na výklad sociálních dějin "dlouhého" devaten áctého století, je nastínění hlavních linií společenského vývoje do roku 1945. V první polovině 20. stol. došlo k zauzlení modernizačních tendencí - sociální dějiny umožňují nejen rekonstruovat klíčové dimenze společenského vývoje, ale i postihnout vazby mezi nimi, resp. jejich význam pro politická rozhodnutí či proměnu hodnot. Obsahem kursu bude představení hlavních témat a přístupů, debat a kontroverzí, spojených s problematikou společenského vývoje první poloviny 20. století.