Úvod: společnost, hospodářství, politika a kultura v soudobých dějinách (prameny, metody, přístupy).
Společnost a v álka ve 20. století: Sociální vývoj v období válek (situace různých společenských skupin); zkušenosti násilí (způsoby osvojení); rezistence a kolaborace.
Česká společnost za Velké války: mobilizace, válečné hospodářství, nacionalismus, každodennost, protest.
Revoluce a sociální konflikt v Evropě (1917-1920): hladové nepokoje, stávky, hnutí rad, vize nového uspořádání, násilí.
Proměny sociálního rozvrstvení v meziválečném období: Kritéria pro rozlišení sociálních skupin; sociální hierarchie a nerovnosti ve 20. stol., elity, buržoazie, dělnictvo, rolnictvo ve 20. století; sociální mobilita.
Migrace, transfer: Přesuny lidí, myšlenek, institucí a kultur; formy interakce a podoby adaptací. Příklady v první polovině 20. století: migrace lidí (vystěhovalectví, uprchlictví, vnitřní migrace).
Mezi státem a společností: veřejnost, masová kultura, média.
Světová hospodářská krize: příčiny, dynamika, projevy.
Radikální sociální hnutí (fašismus a nacismus): Kořeny hnutí, podoby organizací, fáze vývoje, formy diktatur. Příklad z historiografie: "Historikerstreit".
Stalinismus jako civilizace: sociální dynamika represe, urbanizace a industrializace, každodennost v období stalinismu. 1945 ve společenském vývoji: předěl nebo kontinuita?
Závěr: sociální dějiny Evropy 1914-1945.
Od poloviny 18. století do r. 1914, LS 2014, přednáší M. Pullmann
Cílem kursu, navazujícího na výklad sociálních dějin "dlouhého" devatenáctého století, je nastínění hlavních linií společenského vývoje do roku 1945. V první polovině 20. stol. došlo k zauzlení modernizačních tendencí - sociální dějiny umožňují nejen rekonstruovat klíčové dimenze společenského vývoje, ale i postihnout vazby mezi nimi, resp. jejich význam pro politická rozhodnutí či proměnu hodnot. Obsahem kursu bude představení hlavních témat a přístupů, debat a kontroverzí, spojených s problematikou společenského vývoje první poloviny 20. století.