ZS 2023/2024, termíny přednášek / seminářů se mohou zejména u externích vyučujících měnit 1) 3. 10. Jaké problémy řeší historiografie? Úvodní diskuze nad klíčovými otázkami, které utvářejí přístupy k historiografickému výzkumu.
Domluva na podobě krátkých textových výstupů. (doc. Kamil Činátl) 2) 10. 10.
Prameny. Jak se měnil přístup historiografie k pramenům? Jak zacházet s prameny dnes? Diskuze nad textem Jana Horského „Pramen“.
Lucie Storchova (ed.), Koncepty a dějiny, Scriptorium 2014. (doc. Kamil Činátl) 3) 17. 10. stávka na FFUK 4) 24. 10. Úloha osobnosti v dějinách: svoboda vůle a determinanty lidského jednání v dějepisectví. (doc.
Jakub Rákosník) 5) 31. 10. Problémy výzkumu středověkých dějin. (dr.
Jaroslav Svátek) 6) 7. 11. Velká divergence - interpretace vzestupu Evropy na prahu modernity. (doc.
Jakub Rákosník) 7) 14. 11. Je prehistorie součástí historie? (doc.
Petr Květina, Archeologický ústav AVČR). 8) 21. 11. Problémy historického vzdělávání (dr.
Jaroslav Najbert, PedF UK a Přírodní škola). 9) 28. 11. Možnosti historické biografie (Václav Sixta, Ph.D.) 10) 5. 12.
Obrazy vody. Jak vzniká popularizační výstava z dizertačního projektu? (Mgr.
Eliška Švarná a PhDr. Michal Kurz) 11) 12. 12.
Hledání metody. Co je to metodologie a k čemu slouží? Reflexe napětí mezi strukturalistickými a poststrukturalistickými přístupy k výzkumu dějin.
Diskuze nad textem z knihy Roger Chartier, Na okraji útesu, Pavel Mervart 2011. (doc. Kamil Činátl) 12) 19. 12.
Periodizace: význam strukturace času v dějepisectví. (doc. Jakub Rákosník) 13) 2. 1.
Jak psát dějiny? Diskuze na kapitolou z knihy Jim Cullen, Essaying the Past, Wiley-Blackwell 2013. (doc. Kamil Činátl) 14) 9. 1.
Závěrečné setkání, prezentace výstupů. (doc. Kamil Činátl)
Problémy historické vědy
Výuku společně zajišťují ÚČD a ÚHSD, garanti: Mgr. Kamil Činátl, PhD. a doc. PhDr. et JUDr. Jakub Rákosník, Ph.D.
Cyklus přednášek zachycuje proces utváření moderní historické vědy a proměny evropské historiografie s důrazem na vývoj v 20. století. Nabízí přehled klíčových problémů, témat a otázek, které utvářely charakter a podoby moderního dějepisectví. Perspektiva metodologická se v rámci cyklu provazuje též s důrazem na konkrétní historiografickou matérii, na níž lze odlišnost různých metodologických přístupů ilustrovat. Teoretická perspektiva se tak vztahuje k badatelské praxi. Kurz se souběžně zaměřuje na osvojování dovedností spojených s psaním kratších textových formátů.