Charles Explorer logo
🇬🇧

Methodology in Theory and Practice

Class at Faculty of Arts |
AHS333002

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Sylabus LS 23/24 doc. Kamil Činátl, Ph.D.

1) Úvodní setkání: seznámení s obsahem kurzu a s charakterem seminární práce. Studenti stručně představí témata diplomových prací s důrazem na metodologická východiska a problémové otázky.2) Jak poznáváme minulost? Epistemologická východiska historického poznání: vědeckost historiografie, užití pojmů, vymezení vůči přírodním vědám, vztah k hodnotám a hodnocení.3) Francouzská škola Annales a její přínos historické vědě: koncept mentalit, interdisciplinarity, seriální dějiny, dlouhé trvání, kolektivní reprezentace.4) Intelektuální dějiny, dějiny pojmů – Reinhart Koselleck.5) Diskurzivní analýza jako metoda historického výzkumu.6) Intelektuální dějiny, dějiny pojmů.7) Mikrohistorie a kulturní antropologie: historická věda a malé struktury, odvrat od „velkých“ teorií, důraz na aktéry historického dění.8) Obrat k prostoru v historiografii.9) Postmoderní výzvy k historiografii - obrat k jazyku, sémiotika, návrat vyprávění, poststrukturalistické koncepty sociálněvědního poznání.10) Memory studies. Koncepty paměti a historiografie (kolektivní paměť, místa paměti, koncept performativity, metodologie orální historie).

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Metodologie v teorii a praxi doc. Kamil Činátl, Ph.D.

Letní semestr 2022/2023

Kurz je založen na čtení textů, které odrážejí zlomové momenty ve vývoji moderní historické vědy a příbuzných disciplín (sociologie, antropologie ad.). Vybrané metodologické koncepty zohledňují zásadní trendy v moderním dějepisectví s důrazem na 20. století. Účastník kurzu by se v rámci analýzy a interpretace textů měl seznámit nejen s dynamikou sociálněvědního poznání, ale též si vyzkoušet praktickou aplikaci jednotlivých pojmů a konceptů. Teoretické reflexe nad významnými texty budou úzce provázány s konkrétní badatelskou praxí studentů. Studenti mohou ovlivnit výběr témat a textů.

Atestace:

Předpokladem udělení atestace (Z) je docházka a četba vybraných textů, aktivní podíl na jejich interpretaci. Každý účastník kurzu přednese alespoň jeden vstupní referát k vybranému textu a navrhne jednu konkrétní aplikaci vybrané metodologie v kontextu vlastního bádání. Ke zkoušce je nutné odevzdat krátký text na metodologické téma, či absolvovat rozpravu nad vybraným okruhem a přečtenou literaturou.

Metodologie v teorii a praxi doc. Matěj Spurný, PhD.

Letní semestr 2022/23

Kurz je založen na aktivitě studentů, kteří společně s vyučujícími vybírají metodologicky přínosné texty, ve skupinkách připravují a řídí společnou četbu, a kteří si rovněž vyzkouší žánr prezentace. Předmětem vystoupení budou autoři nebo texty, jejichž metodologický přínos pro historiografii a příbuzné obory se jeví jako významný a může sloužit jako předmět diskuze.

Předpoklady udělení atestace: a) Vést četbu (individuálně nebo ve skupinkách po 2-3 lidech). Text přednostně vybírají studenti (a vyučující schvalují), v případě nedostatku nápadů ze strany studentů přidělují text vyučující. b) Připravit si jako konferenční příspěvek o nějakém zahraničním autorovi/autorce (části díla/knize/konceptu) na cca 20 minut hodiny, o němž se pak bude diskutovat jako na konferenci (vyučující v roli moderátorů a komentátorů). Jako alternativa k autorovi je pro prezentaci přípustná konkrétní publikace - mělo by se však jednat o monografii zajímavou z metodologického hlediska. c) Poslat předem krátký abstrakt prezentace (dva až tři odstavce). d) Na Zk odevzdat svou prezentaci autora / knihy ve formě textu/eseje - cca 5-6 normostran.