Charles Explorer logo
🇨🇿

Podnikatelé a podnikání v českých zemích 19. a 20. století I.

Předmět na Filozofická fakulta |
AHS400248

Sylabus

Přednáška 1 - Dějiny podnikání - obor cvičení k přednášce: prameny k dějinám podnikání a možnosti jejich využití (př. firemní spisy KSO; Compass; prameny statistické povahy - statisticky OŽK, MZ; bilance; tovární oprávnění a privilegia)

Přednáška 2 - Podnik, podnikatel, podnikatelstvo jako sociální skupina cvičení k přednášce: „spor“ o definici podnikatele (analýza vybraných textů) - Matis, Schumpeter, Redlich

Přednáška 3 - Technický pokrok a inovace v podnikání cvičení k přednášce: Manažerské přístupy Tomáše Bati a podnikatelé jím inspirovaní

Přednáška 4 - Marketing a reklama cvičení k přednášce: příklady jednotlivých podniků a významných podnikatelů (Gerilová, Vošahlíková)

Přednáška 5 - Koncentrace kapitálu, globalizace a podnikání cvičení k přednášce: srovnání meziválečného a současného charakteru vevázání českých zemí do světové ekonomiky (ve sféře podnikání)

Přednáška 6 - Podnikatelská kultura a etika cvičení k přednášce: dlouhodobě udržitelný růst firmy a jeho atributy, příklady nemravných jednání minulosti a současnosti - korupce, nekalá soutěž, defraudace

Anotace

Kurz bude sledovat formování a vývoj moderního kapitalistického trhu jako výsledek interakce nabídky a poptávky konceptně reflektované v podnikatelských strategiích a jejich realizacích. Předmětem pozornosti bude proto na jedné straně moderní podnikatel, resp. manažer, jako dynamický aktér sociálně ekonomické změny, na straně druhé se bude pozornost upírat na další články ovlivňující proces výroby statků, počínaje zaměstnanectvem, technicko-technologickým vybavením a konče cílovým objektem tržní výroby, resp. služby – spotřebitelem.

Spotřebitel ovšem bude prezentován také jako aktivní, formativní subjekt trhu. Spotřeba bude nahlížena v podmíněnosti hospodářského, sociálního a kulturního vývoje společnosti. Charakter spotřeby v jednotlivých historických obdobích bude interpretován v závislosti na regionálně, etnicky, nábožensky a jinak profilovaném konzumním zvyku a pochopitelně také sociální příslušnosti spotřebitele. Kurz uzavře nástin formování kosmopolitní masové spotřeby podléhající globalizovaným módním trendům konfrontovaným s regionálním a místním konzumním tradicionalismem.