Charles Explorer logo
🇨🇿

Sociální dějiny vědy: sociologie v 19. a 20. století

Předmět na Filozofická fakulta |
AHS400534

Sylabus

Úvod a přehled kursu. Dějiny sociologie v kontextu dějin vědy.

Intelektuální organizace vědy. Klasika, tradice a paradigmata v dějinách vědy. Uplatnění těchto konceptů ve zkoumání dějin sociologie.

Institucionální organizace vědy (I.) Teorie vědecké disciplíny, institucionalizace. Otázky institucionalizace sociologie.

Institucionální organizace vědy (II.) Přehled institucionalizace evropské sociologie ve 20. století.

Diskursivní změna ve vědě jako sociální proces. Dějiny pojmů; genealogické metody (Foucault); teorie vědeckého pole (Bourdieu).

První seminární diskuse. (Peter Wagner)

Věda jako nástroj? Studia aplikované vědy, etnologie vědy (Latour). Vybrané analýzy aplikované sociologie ve 20. století (veřejné mínění, průmyslová sociologie).

Věda jako sociální struktura. Gender, sociální sítě a generace v historiografii vědy.

Žít vědou. Autobiografie, biografie a kolektivní biografie ve zkoumání vědy.

Globální věda. Mezinárodní kontakty, otázky hegemonie ve vědě. Exil v dějinách sociologie 20. století.

Druhá seminární diskuse. (Sebereflexe české sociologie)

Shrnutí a závěr. Poznání jako sociální aktivita. Sociální dějiny vědy jako akt sebereflexe vědecké komunity.

Anotace

Kurs je určen studujícím se zájmem o dějiny sociologie, dějiny vědy a intelektuální dějiny obecně. Kurs je semestrální, proběhne formou přednášky se dvěma seminárními diskusemi nad texty. Vstupní podmínkou je schopnost číst odborné texty v angličtině.

Cílem kursu je podat přehled výzkumných otázek, které si lze klást v historiografii vědy, jestliže vědu pojímáme jako sociální jev. Spolu s tím kurs představí typické metody používané k zodpovězení takových otázek a teoretická východiska s nimi spjatá. Výklad se soustředí na tři okruhy problémů. Zaprvé ukáže, jak lze intelektuální obsahy vědy interpretovat jako součást sociálních procesů uvnitř vědy samé anebo procesů celospolečenských. Zadruhé nabídne náhled do sociálních procesů uvnitř vědy, jako jsou tvorba institucí, fungování sociálních sítí, generační procesy atd. Zatřetí se bude věnovat profesní a životní dráze vědců a vědkyň - opět jako společenskému jevu, ovlivněnému výše zmíněnými procesy.Teoretická a metodologická ambice kursu pokrývá dějiny vědy jako celek, konkrétní příklady uplatnění výzkumných metod a teoretických východisek budou vybrány převážně z dějin sociologie ve 20. století.